Ranskan ratkaisumalli: laajan kaupallisen piratismin kitkennässä on iskettävä tulovirtaan

Ranskassa on vuodesta 2009 kokemusta verkkopiratismin kitkemisestä Hadopi-varoitusjärjestelmän avulla. Epäilyjä ja myös todisteita järjestelmän niukasta hyödystä on esitetty aiemminkin, mutta nyt Hadopi-lain valvonnasta vastaavan ministerin asettama työryhmä on selvittänyt ne todelliset keinot, joilla verkkopiratismia voidaan hillitä.

piraatti, piirros

Ranskan Hadopi on verkon käyttäjille kohdistettu varoitusjärjestelmä, jossa kolmen kovuusasteen ilmoituksilla yritetään saada käyttäjiä lopettamaan laiton kopiointi. Kulttuuriministeri on itse aiemmin kritisoinut järjestelmän tehokkuutta ja tutkimus vahvistaa asian.

Vuoden 2013 heinäkuussa Ranskan kulttuuriministeri Aurélie Filippetti laittoi Mireille Imbert-Quarettan hakemaan Hadopi-järjestelmää parempia ratkaisuja suurimittaisen kaupallisen piratismin kitkemiseksi. Nyt Imbert-Quarettan työryhmä on esitellyt ratkaisuehdotuksen, joka sisältää neljää toimenpidettä.

1. Mainosjärjestelmät eivät saa välittää mainoksia viranomaisten tunnistamille piraattisivuille. Mainosjärjestelmä, kuten Google Adwords, Bing-hakukoneen ja Yahoon järjestelmät välittävät mainoksia sivustoille ja maksavat mainosten klikkauksesta osuuden sille sivulle, jossa mainosta klikattiin. Mainokset ovat piraattisivustojen pääasiallinen tulonlähde.

2. Maksujärjestelmät eivät saa välittää maksuja piraattisivuille. Internetissä on monia maksujärjestelmiä luottokorttien lisäksi, kuten PayPal. Tällä estetään mainoksista kertyvien maksujen tilitys piraattisivuille.

3. Viranomaiset julkaisevat ja ylläpitävät julkista listaa palveluista, jotka syyllistyvät massiiviseen tekijänoikeuksien rikkomiseen. Julkisen listan tarkoitus on tarjota kaikille sama tieto siitä, mitkä palvelut perustuvat rikolliseen toimintaan.

4. Tekijänoikeuksien omistajat voivat vaatia palveluita pitämään määrätty sisältötuote poissa palvelusta. Kun esimerkiksi uusi musiikkikappale tulee luvatta jakoon jollekin sivustolle, ja oikeuksien omistajat pyytävät palvelun ylläpitäjää poistamaan kappaleen sivustolta, palvelun ylläpitäjä voidaan velvoittaa valvomaan, että kappale myös pysyy pois seuraavat kuusi kuukautta.

Ranskan kokemuksia on syytä seurata. Paras tapa kitkeä suurimittaista kaupallista piratismia on iskeä juuri sinne mistä palveluiden tulot syntyvät: mainonnasta. Tässä Ranskassa valmisteltu ehdotus osuu kohdalleen.

Les Echos sai alkuperäisen raportin ja TorrentFreak raportoi siitä.