Valtaosa digitaalisen median käytöstä – verkosta ladatun tai suoratoistona saadun sisällön – on ilmaista. Tämä tutkimustulos ei ole suuri uutinen. Digitaalisia sisältötuotteita kuitenkin myös ostetaan, ja joistakin sisällöistä ollaan valmiimpia maksamaan kuin toisista. Useimmiten Britanniassa tehdyn tutkimksen mukaan ihmiset maksoivat sähköisistä kirjoista, lehdistä ja ladattavasta musiikista.
Tutkimuksen toteutti Ipsos Mori huhtikuussa 2014 Samsungin toimeksiannosta. Vastaajina oli 1000 18-65 vuotiasta digitaalisen median käyttäjää Britanniassa.
Tässä muutama poiminta tuloksista:
– Sähköisiä kirjoja ja lehtiä oli ostanut 13% vastaajista ja 22% oli ladannut niitä ilmaiseksi.
– Ladattavaa musiikkia oli ostanut 14% ja 18% oli ladannut musiikkia ilmaiseksi.
– Pelejä puolestaan oli ostanut vain 8% vastaajista, mutta 33% oli ladannut niitä ilmaiseksi.
– Ladattavia sovelluksia (apps) oli ostanut vain 6%, mutta 31% latasi ilmaisia sovelluksia.
Emarketer kertoi tutkimuksesta.