Suuri kirjakauppaketju paljastaa kirjan myyntimenestyksen salaisuuden

Vaikka se olisi vain päiväuni, jokainen kirjailija unelmoi kirjoittavansa myyntimenestyksen. Samalla jokaisen kirjailijan pitäisi kuitenkin tietää, että mahdollisuus onnistua on vain hiukan parempi kuin loton päävoiton saamisessa, ja töitä menestyskirjan eteen on tehtävä vuosikausia. Paitsi jos joku ystävällisesti kertoo hittikirjan kaavan. Brittiläinen kirjakauppaketju Waterstones analysoi 100 menestyskirjan selvittääkseen suosion salaisuuden.

Waterstones analysoi 100 kaunokirjallista teosta, 10 kirjaa jokaiselta viimeiseltä 10 vuodelta. Kaksi genreä hallitsi ylivoimaisesti myyntilistoja:

1. 35% menestyskirjoista oli jännitysaiheisia.
2. 33% of menestyskirjoista oli yleisesti nykykirjallisuutta.

Huolimatta median suuresta huomiosta nuorten aikuisten ja erotiikkakirjoihin, ne ovat vielä kaukana jännitys-, rikos- ja nykykirjallisuuden myyntiluvuista – ainakin Britanniassa.

Menestyskirjan kaavan selvittämisen yhteydessä paljastui myös, että kirjailijan täytyy olla kärsivällinen. Voisi sanoa, että harjoitus tekee menestyksen. Varsin usein kirjailija on saanut suurmenestyksen vasta 13. kirjallaan.

Kenties yllättävä löytö Waterstonesin analyysissä oli, että menestyskirjan nimessä ei ole lainkaan verbiä. Tässä koko menestyskirjan kaavan infografiikka.

waterstones, bestseller book formula

Entä mikä tekee tietokirjasta myyntimenestyksen? Kirjassa on niin arvokasta tietoa, että ihmiset ovat valmiit maksamaan siitä (tai aiheena on Teemu Selänne).