Kirjakustantajat tutkivat: kirjallisuus on keskeinen tekijä muulle medialle

Britannian kustannusyhdistys (The Publishers Association) on teettänyt konsulttiyhtiöllä laajan tutkimuksen, joka osoittaa kirjallisuuden olevan monen muun median ytimessä. Varsinkin televisio, elokuva ja teatteri hyödyntävät kirjallisuutta merkittävästi ja tekevät sen usein siten, että lopputulos menestyy paremmin kuin muusta lähteestä saatu aihe.
balettitanssijat katsovat elokuva tai teatteriesitystä
The Publishers Association –kustannusyhdistys on julkaissut tutkimustulokset raportissa Publishing’s Contribution to the Wider Creative Industries. Raportti keskittyy analysoimaan kirjallisuuden suhdetta erityisesti elokuvien, television-ohjelmien ja näytelmien menestykseen.

Raporttiin on kerätty tietoa aiemmista akateemisista tutkimuksista, myyntiluvuista ja yksittäisistä tuotannoista. Muutama keskeinen havainto tutkimuksen lopputuloksista:

Kirjoihin perustuvat elokuvat tuottavat enemmän kuin muuhun lähteeseen perustuvat tarinat.
Kirjoista sovitetut televisiosarjat saavat enemmän katsojia kuin muut sarjat.
Teatterissa esitettävät näytelmät ja musikaalit, jotka ovat sovitettu kirjoista tuottavat paremmin kuin muut näytelmät.
Kirjat ovat yksi tärkein sisällön lähde elokuville, televisiolle ja teatterille.

Megamenestyksillä on kirjamyyntiin niin suuri vaikutus, että ne saattavat vaikuttaa positiivisesti kokonaisten maiden vuositilastoihin. Suosionsa huipulla Harry Potter –kirjasarja nosti kokonaiskirjamyyntiä joillakin markkinoilla. Ehkä tämä heijastuu myös elokuviin.

Publishers Association UK: books as a source of success for movies, tvLähde: The Publishers Association (UK).
Raportin johtopäätöksiä ovat esimerkiksi:

Kaunokirjallisuus ja tietokirjallisuus ovat tarinavarasto, josta tuottajat ja käsikirjoittajat löytävät jatkuvasti ideoita.
Kirjakustantajat toimivat suodattimina, joiden läpi pääsee laatutarinoita. Kustantajat jalostavat käsikirjoituksista valloittavia kertomuksia.
Investoidessaan kirjan julkaisuun kustantajat ottavat osan siitä taloudellisesta riskistä, joka elokuva- ja näyttämötuotannossa aina on. Ne voivat valita omaan tuotantoonsa aiheita kirjoista, jotka ovat jo osoittaneet pystyvänsä kiinnostamaan yleisöä.
Kirjan saama huomio voi auttaa siitä tehdyn elokuva-, televisio- tai näyttämötuotannon markkinointia.

Jos jättää The Publishers Associationin reteän henkselinpaukuttelun hetkeksi hieman vähemmälle, niin menestyskirjoja syntyy myös muuten. Hugh Howeyn läpimurtokirja, 50 Shades of Grey ja The Martian olivat digitaalisia omakustanteita.

Joka tapauksessa, kirjat ja sarjakuvat todella innoittavat monta muuta alaa. Elokuvien, television ja teatterin lisäksi myös musiikki ja peliteollisuus hyödyntävät kirjallisuutta.

Publishing Perspectives uutisoi aiheesta.