Urheilutapahtuma, jossa TV-mainoksista puhutaan enemmän kuin itse tapahtumasta: Super Bowl

Yhdysvalloissa suurin vuotuinen urheilutapahtuma – Amerikkalaisen jalkapallon loppuottelu, Super Bowl – on siitä kiinnostava mediatapahtuma, että sen TV-mainoksista puhutaan enemmän kuin itse ottelusta. Ottelun taukojen aikana näytettävät mainokset ovat kalleimpia mainossekunteja mitä rahalla saa, joten isot kuluttajabrändit pistävät parhaat kykynsä tekemään kerralla mieleen jääviä mainoksia. Jokainen 30 sekunnin pätkä onkin pienoistarina.

TV-kanavia automaattisesti tallentava Tivo-laite pystyy mittaamaan tarkasti mitä ihmiset katsovat ja kuinka kauan. Laitteiden keräämien tietojen perusteella vuoden 2010 Super Bowlin eniten katsotut mainokset olivat:

1. Doritos-chipsien ’House Rules’:

2. Snickers-suklaapatukan mainos ’You’re Not You When You’re Hungry’:

3. Focus on the Family ’The Tebows Celebrate Family, Celebrate Life’:

Hmm, muistelen nähneeni parempiakin Super Bowl-mainoksia. Esimerkiksi tämän FedExin minitarinan muutaman vuoden takaa: