Tekoälyn vaikutus kustannusalan tulevaisuuteen

frankfurtin kirjamessut, kiinalainen kustantaja

Tekoäly (Artificial intelligence, AI) on ohjelmistoteknologia, joka yleensä pyrkii tekemään informoituja johtopäätöksiä mikäli sen lähdeaineisto on riittävän laaja. Sillä ei maailman suuria ongelmia ratkaista, mutta tarkkaan määriteltyihin tehtäviin tekoälysovelluksia jo käytetään. Maailmalla myös kirjakustantajat, sanomalehdet ja muu media vähintään jo kokeilevat uusia mahdollisuuksia. Frankfurtin kirjamessujen järjestäjäorganisaatio ja konsulttiyhtiö Gould Finch ovat julkaisseet raportin, joka tutkii tekoälyn vaikutusta kustannusalan tulevaisuuteen.

Tekoäly on tällä hetkellä kovassa hype-kierteessä, mutta tämän raportin kirjoittajat ovat onnistuneet pitämään jalat maan pinnalla esitellessään teknologiaa ja sen asemaa kustannusalalla. Paperin keskeiset johtopäätökset ovat seuraavat:

Tekoäly ei korvaa kirjoittajia.

  • Yksinkertaisia urheilutulosraportteja voi tietokoneen jo käskeä kirjoittamaan, mutta esimerkiksi lehtiartikkelin työstäminen on jo aivan liian monisyinen asia tekoälyn hallittavaksi. Kustannusalan ammattilaiset näkevät tekoälyn soveltuvan etenkin markkinoinnin, hallinnon ja jakelun tehtäviin.

Kustantajat, jotka ovat jo investoineet tekoälyyn eivät ole vähentäneet työntekijöitä.

  • Uusi teknologia – varsinkin jos se automatisoi tehtäviä – on aina herättänyt hämmennystä ja pelkoakin. Kerta toisensa jälkeen kehitykseen investoineilla organisaatioilla lopputulos on kuitenkin ollut positiivinen. Näin näyttäisi käyvän myös tekoälyn kohdalla.

Pienetkin investoinnit tekoälyyn tuovat tuloksia.

  • Sanomalehdet Washington Post ja New York Times ovat olleet ensimmäisten joukossa kokeilemassa tekoälyn sovellusmahdollisuuksia media-alalla, mutta alan pienetkin toimijat ovat saavuttaneet hyötyjä.

Kirjoittajat saivat kysymyksiinsä vastauksia noin 300 kustannusalan ammattilaiselta, jonka lisäksi he haastattelivat joitakin alan toimijoita laajemmin. Varsin laajasti ajateltiin tekoälyn vaikuttavan eniten markkinointiin, jakeluun ja hallintoon.

Englanninkielinen The Future Impact of Artificial Intelligence on the Publishing Industry -raportti on hyödyllistä ja helppoa luettavaa. Tekoälyn lyhyt oppimäärä on hyvä aloitus, jonka jälkeen paperissa esiteltyjä tutkimustuloksia ja konkreettisia sovelluksia osaa arvioida itsekin.

Frankfurt Book Fair and Gould Finch white paper: impact of AI on publishing
Kaavio: Gould Finch ja Frankfurtin kirjamessujen raportti

Tekoälyn mahdollisuudet omakustantajille ja pienille kustantajille

Olettaen, että pienillä kustantajilla ja omakustanteita tuottavilla kirjailijoilla ei ole osaamista eikä resursseja hyödyntää tekoälyä, katoavatko ne kokonaan?

Se ei ole todennäköistä. Kuten tämäkin raportti toteaa, pienikin investointi voi tuottaa paljon, ja itse asiassa yksittäinen kirjailija on yksi tekoälyn soveltamisen pioneeri. Toinen esimerkki on GPT-2 -niminen ohjelmisto, joka ajottain antaa aivan erinomaisia vastauksia ja joskus hukkuu hetteikköön kokonaan.

Aivan kuten mikä tahansa muukin teknologia, jolla voi tehostaa työtä, tekoälyn kehitystä ja sovellusalueita on niin kirjailijoiden kuin muidenkin hyvä seurata.