Pandemia vauhdittaa verkkouutisia ja digitaalisen median kasvua

Reuters Institute julkaisi vuosittaisen Digital News Report 2021 (Digitaalisten uutisten raportti) tutkimuksen, jossa näkyy selkeästi maailmanlaajuisen pandemian aiheuttamat muutokset median käyttötapoihin. Reuters on lähinnä kiinnostunut uutisten käyttötavoista, mutta raportista löytyy paljon mielenkiintoista digitaalisen median kehitykseen ja perinteisen median taantumiseen liittyvää informaatiota. Tässä artikkelissa joitakin poimintoja laajasta raportista.

reuters institute: televisio uutismediana

Sähköisen median kuningas ja kuningatar televisio on menettänyt uutisia seuraavaa yleisöä yllättävänkin paljon vuodesta 2013 lähtien vuosittaisen Reutersin maailmanlaajuisen kyselytutkimuksen mukaan. Kehityskäyrä rajatussa joukossa eurooppalaisia maita osoittaa television käytön uutisten seurannassa laskeneen 60-69 prosenttiin vuonna 2021, kun luvut vuonna 2013 vielä olivat 72% ja 85% välissä.

reuters instituutti: sanomalehtien kehitys

Pandemia näyttää olleen paha isku painetulle medialle. Jo pitkään laskennut uutisten seuraaminen painetusta mediasta kääntyi jyrkkään laskuun 2020, jolloin monet rajoitukset aiheuttivat monelle muullekin alalle vaikeuksia. Esimerkiksi Sveitsissä painetun uutismedian seuraaminen laski vuodesta 2016, jolloin 63% ihmisistä seurasi painettua mediaa, 37 prosenttiin vuonna 2021.

verkkouutisista maksaminen - reuters instituutti

Uutisten seuraaminen on kuitenkin lisääntynyt, ihmiset vain ovat siirtyneet verkkopalveluihin. Hyvä uutinen mediatalojen, alan ammattilaisten ja pitkällä tähtäimellä yleisön kannalta on se, että ihmisten maksuhalukkuus verkkomediasta on kasvussa. Pohjoismaat ovat tässä itse asiassa maailman kärjessä. Norjalaisista 45% maksaa verkkoutisista, 30% ruotsalaisista ja 20% suomalaisista.

sosiaalisen median palvelut uutisten lähteinä. reuters.

Verkosta uutisia siis seurataan, mutta ovatko sosiaalisen median palvelut tärkeitä uutiskanavia? Kyllä ovat, ja varsin yllättävät sellaiset. Facebook odotetusti on suosituin uutiskanava sosiaalisessa mediassa, mutta miten Youtube voi olla toiseksi suosituin ja Instagram neljänneksi suosituin uutisten lähde LCD-puhelinten, tabletien ja tietokoneiden ruutujen tuijottajille?

reutersin tutkimus podcastien kuuntelu maissa

Podcastit ja äänikirjat ovat olleet jo muutaman vuoden kovassa nosteessa. Podcastien osalta Reutersin tutkimus kertoo kasvun tasoittuneen. Vuonna 2021 podcastien kuuntelussa ei ollut kasvua eikä laskua vuoteen 2020 verrattuna. Tutkimustulosten mukaan 29% suomalaisista kuuntelee podcasteja.

reuters instituutti: luottamus uutisiin

Vielä yksi poiminta: suomalaiset ovat jälleen yhdessä asiassa maailman huippuja. Suurin luottamus uutisiin maailmassa on suomalaisilla. Kotimaiset mediatalot saavat siis kiitosta luotettavuudestaan. Alla olevassa kaaviossa ei näy kaikki maat (joissa kuitenkin siis pienempi luottamus uutisiin, USA heikoimpana), mutta Suomessa 65% yleisöstä luottaa uutisiin, joita media heille tuottaa.

Kaikki artikkelin kaaviot Reuters Institute Digital News Report 2021.

What’s New in Publishing uutisoi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *