Reuters Instituutin julkaiseman raportin mukaan uutismediatalot ja kustantajat seuraavat erittäin tarkkaan mitä verkossa tapahtuu. Ne myös hakeutuvat erittäin nopeasti sinne minne suuri yleisö näyttää siirtyvän, kuten esimerkiksi Facebookista ja Twitterista nopeasti kasvaan Tiktokiin. Tässä muutamia tiedonjyviä Reuters instituutin raportista Journalismin, median ja teknologian trendejä ja ennusteita 2023 (Journalism, media, and technology trends and predictions 2023).
Sosiaalisen median palveluissa on käynnissä sukupolven vaihdos
Facebookin kehitysresurssien valjastaminen uuden suuria odotuksia sisältävän metaversumin kehitykseen ja vauhdikkaan Elon Muskin erikoiset ratkaisut Twitterin uutena omistajana ovat moneen kertaan uutisoituja asioita, mutta se miten nopeasti yleisö on reagoinut näihin tapahtumiin on jäänyt varjoon. Tiktok, Googlen haku, Instagram ja Youtube ovat suuria voittajia kun ihmiset ovat hakeutuneet Twitteristä ja Facebookista muualle. Sinne minne yleisö menee, media seuraa perässä. Niin nytkin. Mediayhtiöt siirtävät nopeasti resurssejaan pois Facebookista ja Twitteristä ja investoivat omaan näkyvyyteensä TikTokissa ja muissa kasvavissa palveluissa.
Kuunneltava media-aineisto on megatrendi
Megatrendiksi kutsuttu kuunneltavan digitaalisen median aineiston, kuten äänikirjojen suosion kasvu on tosiasia esimerkiksi kirjallisuudessa, myös Suomessa. Podcast-ohjelmien suosio on myös iso ilmiö, jossa esimerkiksi Yhdysvalloissa suurille tähdille maksetaan jo miljoonia. Mediataloista 72% investoi lisää nimenomaan kuunneltavan aineiston tuotantoon 2023 ja 67% lisää myös videotuotantoaan.
Uutisten välttely on todellista
Tiedot kansalaisten vähenevästä mielenkiinnosta uutisia kohtaan, ja jopa uutisten välttelystä ymmärrettävästi huolestuttavat mediataloja. Reutersin Digital News Report on havainnut uutisiin kohdistuvan mielenkiinnon tai välttelyn kaksinkertaistuneen vuodesta 2017. Peräti 72% Trends 2023 -tutkimukseen vastanneista piti kehitystä huolestuttavana. Erityisesti Ukrainan sotaa ja ilmastomuutosta koskevat negatiiviset uutiset koettiin sellaisiksi, joita suuri yleisö saattaa pyrkiä välttelemään. Uutisten välttelijöiden mielenkiinnon herättämiseksi mediatalot suunnittelevat erityisesti vuodelle 2023 enemmän painotusta näihin näkökulmiin: ratkaisuja ja taustatietoa tarjoavaa journalismia, kysymys-vastaus muotoisia artikkeleita, ja inspiraatiota antavia tarinoita.
Tilausmaksut ja mainonta ovat edelleen tärkein tulonlähde uutismedialle, mutta uusia lähteitä on näkyvissä
Viimeisten vuosien aikana yleisö on oppinut maksamaan verkkosisällöistä, myös uutisista. Merkittävää liikevaihtoa tilausmaksuilla pystyvät tekemään kuitenkin vain muutamat johtavat mediabrändit, joiden sisällöistä on aina totuttu maksamaan. Median tilausmaksujen ja mainonnan kasvun odotetaan kuitenkin rauhoittuvan, mutta ilon aiheina nähdään uudet tulovirrat. Niitä ovat esimerkiksi tapahtumat, verkkokauppa ja yllätys, yllätys: internet-jättien maksamat korvaukset mediatalojen aineiston käytöstä. Joissakin maissa Google ja Facebook maksavat kustantajille siitä, että julkaisevat verkkopalveluissaan uutisotsikoita ja kuvausta siitä mistä otsikon mainitsemassa asiassa on kyse.
Yhden luukun tilauspiste toimii
Suurten mediabrändien menestys maksavien tilausasiakkaiden hankinnassa on hyvä asia, mutta miten ne kaikki muut uutisten ja sisältöjen tuottajat? Kansallisia ratkaisuja yhtenäisen tilausjärjestelmän luomiseksi on nyt saatu aikaiseksi Euroopassa. Niissä asiakas maksaa yhden valitsemansa tilauspaketin ja saa sitä vastaan usean meditalon sisällöt. Sveitsissä OneLog-järjestelmän kautta jo neljännes kansalaisista (kaksi miljoonaa) on päättänyt siirtyä maksaviksi asiakkaiksi. Portugalissa on Nonio-järjestelmä ja Tsekissä Ad ID. Milloin Suomessa?
Tekoälystä työkalu
Konsulttiyhtiö Gartner arvioi tekoälyn tuottaman datan jo muutaman vuoden kuluttua muodostavan 25% verkossa löytyvästä datasta. Kuten tämän hetken kuuma tekoälysovellus ChatGPT osoittaa, järkevältä näyttävää sisältöä voidaan tuottaa nopeasti ja edullisesti, mutta se todellakin vain näyttää järkevältä. Tekoälyllä on täsmälleen yhtä nopeaa tuottaa myös esimerkiksi valeuutisia ja harhaanjohtavia tuotearvioita.
Verkossa sovelletaan tekoälyä jo nyt todennäköisesti paljon enemmän mitä huomaammekaan. Viestien ja kommenttien moderointi on jo aikaa sitten jätetty tekoälysovellusten huoleksi suurissa verkkopalveluissa, ja suosittu teknologiasivusto Cnet kärähti jokin aikaa sitten tekoälyn kirjoittamista artikkeleista, jotka olivat merkitty toimituksen nimiin. Mediatalot ja kustantajat suhtautuvat siis tekoälyn mahdollisuuksiin varsin rationaalisesti uutena työkaluna. Esimerkiksi Schibstedin Mathieu Halke kertoo yhtiössä käytössä olevan tekoälysovelluksia kuten yhteenvetojen kirjoitus, tekstin muuttaminen puheeksi, ja kuvien tunnistussovelluksia. Uusia käyttökohteita löytyy hänen mukaansa joka päivä.
Reuters Institute kysyi tutkimusta varten uutismedian ja kustantajien suunnitelmista ja tilanteesta vuoden 2022 lopussa. 303 keski- ja ylimmän johdon päättäjää osallistui tutkimukseen 53 maasta.
What’s new in publishing on kerännyt Reutersin raportin lisäksi muitakin trendejä vuodelle 2023.