Kaiken muun lisäksi sosiaalisessa mediassa puhutaan elokuvista, musiikista, ja kirjoista, mutta kanavissa syntyy myös pitkäkestoisia trendejä, kuten Youtuben Booktube ja Tiktokin Booktok kirja-aiheiset videot. Kirjojen ystävät esittelevät lukemiaan kirjoja ja usein myös kirjahyllyään tai muuta aiheeseen liittyvää. Nämä trendit on toki havaittu nopeasti ja hyödynnetty kirjojen markkinoinnissa. Nyt kuitenkin uutiset Yhdysvalloista kertovat Booktok-huuman rauhoittuneen ja sen vaikutuksen kirjojen myyntiin pienentyneen.
Publishers Weekly raportoi Bookscan-tilastoihin perustuen sellaisten kirjailijoiden, jotka vuosina 2021 ja 2022 hyötyivät Booktok-videoista myynnin hiipuneen vuoden 2023 aikana. Booktokin myönteinen ja vähemmän myönteinen vaikutus on koskenut pääasiassa romaanikirjallisuutta.
Vaikka Tiktok äskettin avasi kirjakaupan nyt Booktook-trendi on rauhoittunut niin paljon, että sen tuomaa verkkoliikennettä ja arvioitua myynti tulee Yhdysvalloissa olemaan vähemmän kuin vuosina 2021 ja 2022. Bookscan-tilastoja tuottava asiantuntija pitää jo vuosia 2021 ja 2022 Booktokin kultaisina vuosina vaikka uskoo sen edelleen olevan erittäin tärkeä määrätyn genren kirjoille.
Kaikesta tästä herää kysymys voiko Youtuben tai Tiktokin kirjavideoilla todellakin olla niin suuri merkitys, että sen vaikutus näkyy suuren kirjamarkkinan myyntitilastoissa? Millä perusteella kirjoja ostavat ihmiset oikein tekevät ostopäätöksiä?
Sitähän on tutkittu, ja tulokset ovat varsin yksiselitteisiä. Kirjan ostamista ohjaavat ensisijaisesti seuraavat tekijät (tärkeimmästä vähemmän tärkeään):
- Kirjan nimi.
- Yhteenveto, eli yleensä esittelyteksti.
- Kirjan aihe.
- Perheenjäsenen tai ystävän suosittelu.
- Tarjoushinta.
Tutkimus tunnisti kaikkiaan 24 tekijää, jotka ostopäätökseen vaikuttavat. Mikäli kirja on tarkoitettu lahjaksi tai itselle luettavaksi se muuttaa päätöksenteon perusteita jonkin verran. Omaan kirjapinoon ostettavan kirjan valintaa ohjaa lähipiirin suositus enemmän kuin lahjakirjan valintaa, johon vaikuttaa enemmän kirjailijan tunnettuus ja kirjan saama julkisuus.
Suosittelulla on siis arvoa kun lukija pohtii ostopäätöstä. Vaikka Booktokin videolla esiintyvä henkilö ei välttämättä perheenjäsen olekaan, voi hän tuttavalta vaikuttaa, jonka suositteluja kuunnellaan.