Elokuvia, televisiosarjoja ja urheilua internetin kautta näyttävät suoratoistopalvelut joutuvat kilpailemaan yhä uusien palveluiden kanssa niin Suomessa kuin maailmallakin. Maailmanlaajuisesti katsottuna Netflixillä on selkeästi eniten tilaajia, jonka jälkeen kakkossijasta kisaavat Disney+ ja Amazon. Hetkinen, verkkokauppa Amazon? Kyllä, Amazon on täysillä mukana suoratoistopalveluissa, ja nyt internet-jätin aikeista rahastaa suoratoistolla on tihkunut mielenkiintoista tietoa.
The Economist kirjoittaa Amazonin omien Prime-suoratoistopalvelua varten tuotettujen televisiosarjojen olevan alan kehnoimpia mutta yhtiön liiketoimintamallin olevan alan paras. Mitä Amazon on keksinyt mitä kilpailijat eivät ole hoksanneet?
Tämän hetken markkinatilanne internetin verkottamassa maailmassa on sellainen, että Netflixillä on reilut 200 miljoonaa tilaajaa, Amazon Prime TV -tilaajia on noin 150 miljoonaa, ja Disney+ palvelulla yli 100 miljoonaa. Muut suuret suoratoistotoimijat, kuten Paramount, Apple TV ja Hulu ovat melkoisen kaukana kolmen eniten tilaajia houkutelleen asiakasmääristä.
Amazon kuitenkin investoi lähes saman verran dollareita omaan ainoastaan Prime-palvelussa näytettävään ohjelmatuotantoon kuin markkinajohtaja Netflix. Siinä missä esimerkiksi Netflixin ja Applen omat ohjelmatuotannot ovat keränneet sekä hyviä arvosteluja että katsojia, Amazonin omat tv-sarjat ovat saaneet karvasta kritiikkiä ja niukasti katsojia. Tilanne voi luonnollisesti muuttua milloin tahansa uuden hittisarjan myötä, mutta jopa Amazonin edustaja myöntää omien tv-sarjojen menestyksen olleen pettymys.
Vaan mikäpä siinä, tuumataan Amazonilla. Kunhan koko suoratoistopalveluun liittyvä liiketoimintamalli on toiminnassa, yhtiö odottaa tekevänsä sillä reippaasti paremmin liikevaihtoa kuin yksikään toinen suoratoistopalvelu. Yhtiöllä on kolme tapaa lisätä tilaajilta saatavan tulon määrää: suora yhteys verkkokauppaan video-ohjelman sisällöstä, oman mainosjärjestelmän liittäminen ohjelmiin, ja suoratoistoa varten rakennetun jakelukanavan tarjoaminen muille yrityksille.
Yhteys verkkokauppaan televisiosarjasta voi toimia seuraavasti: kun katsoja haluaa pitää tauon, ja painaa Pause-nappia niin ruudulle ilmestyy tuotteita, joita ohjelman päähahmot pitävät yllään, juovat tai syövät. Tuotteen voi siitä saman tien ostaa Amazonin verkkokaupasta.
Amazonilla on jo vuosia ollut oma mainosjärjestelmä, mutta se on toiminut vain verkkokaupassa. Mainostajat ovat voineet ostaa mainoksia tuotteilleen, joita he myyvät Amazonissa, ja mainokset näkyvät vain Amazonin kaupassa. Amazon on kuitenkin laajentanut mainosjärjestelmän toimintaa, ja sen liikevaihdon arvioidaan olevan kovassa kasvussa, vaikka vielä reilusti jäljessä kahden suuren – Metan ja Googlen – mainostuloista. Amazon aikoo avata mainostamismahdollisuuden Prime Video -palvelussa kaikille halukkaille.
Kolmas Amazonin mahdollisuus on tehdä suoratoistopalvelussa sama mitä se on tarjonnut muille kauppialle verkkokaupassaan: muut suoratoistopalvelut ovat tervetulleita hankkimaan tilaajia omille palveluilleen Amazonin alustan avulla. Amazon luonnollisesti nappaa oman osansa muiden palveluiden tätä kautta saamasta tulosta.
Mainoksia muutkin suoratoistopalvelut ovat jo ottaneet tai harkitsevat ottavansa mukaan mukaan ohjelmistoon, mutta muita Amazonin lisäominaisuuksia kilpailijoiden on vaikea, vaikka ei suinkaan mahdoton toteuttaa.
Amazonin Prime -palvelussa on tarjolla myös e-kirjoja, äänikirjoja ja aikakauslehtiä kuukausimaksua vastaan ilman määrärajoituksia.