Suomalaiset siirtyvät vauhdilla teräväpiirtotelevisioon ja ohjelmien katseluun netistä

Viestintävirasto julkaisi mielenkiintoisen raportin (Markkinakatsaus 4b/2010 – Katsaus audiovisuaalisen median markkinoihin 2010), joka paljastaa yllättävän nopeasti muuttuvan televisiokulttuurin Suomessa.

Jo marraskuussa 2009 suuri osa kansasta, 57 prosenttia, oli hankkinut litteänäyttöisen television. Viimeisen viiden vuoden aikana televisiokauppa on siis käynyt ehkä paremmin kuin koskaan. Usein LCD, LED, tai Plasmaruutu hankitaan reippaasti suurempana kuin vanhan kuvaputkitelevision ruutu oli, joten rahaa kaupassa on liikkunut runsaasti.

Ehkä vielä yllättävämpi tieto markkinakatsauksessa on teräväpiirtotelevisioiden määrä Suomessa. 30 prosenttia talouksista, joissa ylipäätään on TV, omisti teräväpiirtotelevision (HD tai HD Ready). Tämä on valtava määrä kun muistaa, että teräväpiirtosisältöä ei ole vielä paljoakaan saatavilla. Blue-ray elokuvat ovat yksi HD-kuvan lähde, toinen lähde ovat maksulliset satelliittikanavat. Vain kaksi prosenttia talouksista ilmoitti tilaavansa HD-kanavia.

Käytännössä kaikki yli 32 tuuman litteät TV-ruudut ovat HD Ready tai HD-tarkkuudella, joten moni on voinut saada teräväpiirron kaupan päälle ostaessaan ison telkkarin.

Television katselutavoissa on tapahtunut pientä siirtymistä samaan suuntaan, josta on jo raportoitu Yhdysvalloissa. Television katselu on hieman vähentynyt, mutta ohjelmien katselu netistä on lisääntynyt. Erityisesti nuorimmat ikäryhmät ovat siirtyneet yhä enemmän ohjelmien katseluun netistä.

Keskimäärin televisiota katsottiin melkein kolme tuntia päivässä – 2 tuntia, 56 minuuttia.

Viestintäviraston markkinakatsaus löytyy viraston sivulta (PDF-dokumentti).

Categories Yleinen

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *