Sähköisen lehden kustantajan ja lukijan maailmat eivät kohtaa kahdessa avainasiassa

Sanomalehdet ovat jo vuosia kehittäneet Internet-sivustojaan ja jakaneet valittuja uutisia tai lyhennelmiä painetun lehden jutuista netissä ilmaiseksi. Aikakauslehdet ovat innostuneet sähköisestä julkaisusta Apple iPad-laitteen suosion myötä, koska se ja muut tablet-laitteet koetaan hyvinä välineinä jaella ja lukea sähköisiä lehtiä. Sanomalehdet eivät ole onnistuneet tekemään rahaa netissä eivätkä iPad-aikakauslehtien ensimmäiset kuukaudet näytä ollenkaan suotuisalta levikin suhteen. Missä mättää?

aikakauslehtiä

Yhdysvalloissa tehdyn tutkimuksen mukaan kaksi isoa asiaa erottaa sähköistä jakelua kokeilevat lehtikustantajat ja lukijat: kopiosuojaus ja hinta.

Lehtikustantajat pitävät sähköisissä lehdissään tärkeimpänä asiana kopiosuojausta, jolla yleensä tarkoitetaan ostetun sisällön lukitsemista siihen laitteeseen, johon se ensi kerran on ladattu. Lukijat puolestaan ovat tottuneet jakamaan painetun lehdet perheen ja ystävien kesken. Lehtiä on myös luettu missä milloinkin, joten yleisö odottaa kerran ostetun sähköisen lehden olevan luettavissa puhelimilla, tablet-laitteilla ja e-kirjojen lukulaitteilla.

Toinen asia, jossa kustantajien ja yleisön käsitykset sähköisestä lehdestä eroavat dramaattisesti on hinnoittelumalli. Kustantajat odottavat lukijoiden maksavan lehdestä eivätkä lukijat ole siitä eri mieltä, vaan maksutavasta. 74% lehtikustantajista myisi tuotteensa perinteisellä tilausmallilla, mutta vain 13% lukijoista haluaisi enää tilata lehteä. Niistä, jotka eivät tilaisi lehtiä, 33% haluaisi kiinteällä hinnalla rajoittamattoman lukuoikeuden, 25% ostaisi mieluiten irtonumeroita, 16% maksaisi vain yksittäisistä artikkeleista ja 14% olisi valmis pre-paid malliin, jossa lukukerrat vähentävät etukäteen lehden tilille laitettua rahamäärää.

Vaihdos tilausmallista mihin tahansa muuhun liiketoimintamalliin on luonnollisesti valtava muutos lehdelle. Pelkällä irtonumeromyynnilläkin tulee toimeen, kuten iltapäivälehdet voivat todistaa. Pre-paid-malli olisi mielenkiintoinen kokeilu.

Muita huomioita tutkimuksesta:
– Lukijat odottavat pystyvänsä kommentoimaan ja jakamaan lataamiaan lehtiä.
– Kustannusala on sitä mieltä, että e-kirjojen lukulaite, tablet ja älypuhelimet ovat oikeanlaisia laitteita lehtien lukemiseen, mutta 81% pitää liian aikaisena valita yhtä voittajaa.
– Kustantajat suosivat laitteita, joissa on runsaasti ominaisuuksia, kuten tarkka näyttö, videon katselumahdollisuus (myös Adobe Flash), värinäyttö ja sitä pystyy lukemaan auringonvalossa.

Tutkimuksen teki markkinatutkimusyhtiö Harrison Group sähköisiin lehtiin erikoistuneet Zinio-yhtiön toimeksiannosta. Siihen vastasi 476 kustannusalan ammattilaista ja 1800 lehtien lukijaa.