Ilmaisia neuvoja Suomen e-kirjamarkkinoille kansainvälisestä tutkimuksesta

On selvää, että monet lukijat haluavat siirtyä painetuista kirjoista e-kirjoihin ja lukulaitteisiin. Viimeaikaiset esimerkit Yhdysvalloista todistavat, että kuluttajat omaksuvat sellaiset lukulaitteet, joilla on helppo ostaa ja lukea e-kirjoja. Vaikka kustannusala erityisesti Euroopassa on digitaalisen kauden alussa, murros on jo menossa.

Näin toteaa konsulttiyhtiö PricewaterhouseCoopers tutkimuksessa E-kirjan tulevaisuus (Turning the Page – The Future of eBooks). Yhtiö teki kyselytutkimuksen tuhannelle kuluttajalle kussakin maassa: USAssa, Englannissa, Saksassa ja Hollannissa. Lisäksi se haastatteli alan ammattilaisia, jotka työskentelevät kustantamoissa, myymälöissä, ja laitteiden valmistajilla.

Tutkituissa maissa joko jo ostetaan merkittäviä määriä e-kirjoja tai lukijat kokeilevat uutta teknologiaa ostamalla e-kirjan tai pari. 20% amerikkalaisista oli ostanut e-kirjan vuonna 2010, 17% briteistä ja 14% saksalaisista oli ostanut vähintään yhden digitaalisen kirjan. Viime vuoden todelliset markkinaosuudet (kuluttajamarkinan) e-kirjoille vaihtelivat Yhdysvaltojen 7,2 prosentista Saksan 0,4 prosenttiin. Voimakkainta kasvua e-kirjoille tutkimus odottaa markkinaosuudella mitattuna USAssa 22,5% ja Englannissa 14% vuoteen 2015 mennessä.

Samana aikajaksona, vuodesta 2010 – 2015, painettujen kirjojen ja äänikirjojen myynnin ei odoteta enää kasvavan. Ainoa kirjallisuuden kasvualue olisi e-kirjat.

Jos jollain markkinalla tämä kasvu halutaan käynnistää, PricewaterhouseCoopers tarjoaa siihen ilmaisen neuvon:
Kustantajien, teoksien oikeuksien omistajien ja vähittäiskauppiaiden pitäisi toimia nopeasti, jotta he varmistavat asemansa e-kirjojen ja lukulaitteiden markkinoilla. Muussa tapauksessa alan ulkopuoliset toimijat ottavat sen haltuunsa. Kustantajien, kirjakauppojen ja laitevalmistajien pitäisi käyttää tilaisuutta hyväkseen ja tuoda markkinoille innovatiivisia tuotteita ennen kuin muut tekevät sen.

Parhaillaan syntyvällä e-kirjojen markkinalla kustantajien kannattaisi aktiivisesti ja aggressiivisesti digitoida ja markkinoida e-kirjoja, vaikka se olisi lyhyellä tähtäimellä tappiollista. Investointi on välttämätön markkinan luomiseksi ja myös laillisen vaihtoehdon tarjoamiseksi piraattituotteille.

Tutkimuksessa on runsaasti muutakin tietoa vuoden 2010 tilastoista ja lukijoiden sekä ammattilaisten odotuksia tulevasta.

Categories Yleinen

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *