Valokuvaus kasvussa vai laskussa? Trendit viittaavat kameroiden ja retrotyylien paluuseen

fujifilm finepix kompakti digikamera

Samalla kun tekoäly on oppinut puhumaan ja kirjoittamaan, se on oppinut tekemään halutunlaisia valokuvia pyydetyistä aiheista. Tietokoneiden luomat kuvat ja videot ovat jo niin aidon näköisiä, että niiden tarkastamista varten on tehty omat ohjelmistot. Kaikesta uuden teknologian aiheuttamasta hämmenyksestä ja toisaalta sen vetovoimasta on saattanut seurata halu palata vanhaan. Trendejä mittaavien tilastojen mukaan valokuvauksessa retro, esimerkiksi ikään kuin kertakäyttökameralla napatut suttuiset kuvat, filmirullalle kuvia tallentavat kamerat ja myös markkinoilta jo hävinneet digitaaliset kompaktikamerat ovat tulossa takaisin.

Maailmassa otetaan joka päivä enemmän kuvia ja videoita mitä koskaan ennen. Syynä ovat luonnollisesti puhelimissa olevat kamerat, joilla napatuille kuville löytyy loputtomasti julkaisutilaa sosiaalisen median palveluista ja kuvien jakamista varten perustetuista pilvipalveluista. Valokuvaaminen siis voi aivan mainiosti kuvien määrällä mitattuna, eikä ole näkyvissä mitään mikä tätä maailmanlaajuista kuvaamisintoa voisi vähentää – ei edes tekoälyllä aikaansaadut kuvat, sillä selfie kavereiden kanssa on paras juuri sellaisena kuin tilanne kuvaushetkellä on.

motorola mpx220 kamerapuhelin

Itse olen huomannut viimeisen vuoden tai kahden aikana filmikameralla kuvaamisen lisääntyneen esimerkiksi verkon kuvapalveluissa, joissa omia otoksia esitellään. Voi tosin olla, että filmiin takaisin digitaalisesta kamerasta siirtyneillä valokuvaajilla on erityinen tarve ilmoittaa maailmalle asiasta, joten he erottuvat joukosta. Filmille otetut kuvat ovat aivan yhtä paljon kiinni siitä miten silmät suljinnapin takana otoksen kehystävät. Kuvien jälkikäsittelynkin voi hoidella samoilla työkaluilla olipa alkuperäinen kuva filmillä tai bitteinä. Yhdellä on luja usko filmin tuottavan parempia kuvia, kun toinen luottaa digitaaliseen teknologiaan. Vaihtoehtoja on siis kamerateknologiassakin hyvä olla.

Design-tarkoituksiin valokuvia tarjoava yritys Stills näkee valokuvauksen trendien vuonna 2025 vaihtaneen vahvasti suuntaa viime vuosien valtavirrasta. Yhtiön julkaisema Photography in Design Trend Report nostaa esiin viisi valokuviin liittyvää trendiä.

  • Valokuvien autenttisuus. Lavastettujen ja viimeisen päälle hiottujen kuvien sijaan kysyntää on aidoille tilanteille ja ihmisille vähemmän lavastetuissa kehyksissä.
  • Abstraktit kuva-aiheet.
  • Tummasävyinen värimaailma. Valloittaako tietokonenörttien näytöillä suosima tumma tausta – vaalea teksti myös trendejä seuraavien valokuvaajien kehykset?
  • Suora salamavalo. Tarkoituksena on käyttää salamavaloa suoraan kohteeseen siten, että katsoja huomaa tilanteessa käytetyn salamaa. Pyrkimyksenä vahvistaa kuvan autenttisuutta.
  • Käsintehty vaikutelma. Jos muistat minkälaisia sanomalehtien rakeiset valokuvat olivat aikoinaan tai internetin alkuvuosien grafiikka, jonka usein tuottivat ohjelmoijat, pääset nostalgian jäljille mitä tämä trendi ilmentää.

Pitkälle saman suuntaisesti valokuvauksen trendit näkee Digital Camera World. Rakeiset kuvat, villit värit, suora salama ja epäselvät kuvat ovat suosiossa.

Mitä näistä trendeistä sitten seuraa? Yksi ehkä yllättäväkin seuraus on kameramyynnin kasvu. Kamerapuhelinten yleistyttyä joitakin perinteisiä kameravalmistajia joutui lopettamaan tai myymään sen mitä kameraliiketoiminnasta oli jäljellä. Nyt markkinoilla pysyneet muutamat sinnikkäät kameravalmistajat ovat saaneet hyviä uutisia kun maailmalta raportoidaan digitaalisten kompaktikameroiden ja pienten järjestelmäkameroiden myynnin loivasta kasvusta.

Vaikka nämä trendit eivät välttämättä ole suosiollisia tekoälylle, teknologia ei siitä hätkähdä. Tekoäly tulee kehittymään edelleen, retrotyylit mukaanlukien, ja sen käyttö valokuvauksessa ja videokuvauksessa laajenee.

Yksi asia tekoälystä on syytä muistaa. Tekoäly näyttää pystyvän uskomattomiin suorituksiin tehdessään kuvia ja videoita, mutta tyhjästä se ei niitä nyhjäise. Suurille tekoälyjärjestelmille on syötetty miljoonia kuvia mitä internetistä on löytynyt, jonka jälkeen sille on opetettu mikä hahmo kuvissa on ihminen, kukka, tai lintu. Järjestelmien luomat kuvat ovat – brutaalisti yksinkertaistaen – synteesejä niille syötetyistä kuvista.