80% brittinuorista katsoo televisiota sosiaalisen median selostuskopista

Moni lukee lehteä tai kirjaa, tai kenties surffaa netissä television ollessa auki. Katsotaanko silloin telkkaria vai tehdäänkö jotain muuta on rajanvetokysymys. Nyt Britanniassa on tehty tutkimus, jonka tulos on yllättävä. Nuoret alle 25-vuotiaat, joiden on aiemmin todettu vähentäneen television katselua, ovat ehkä löytämässä oman tapansa katsoa töllötintä. Nuoret kommentoivat televisio-ohjelmia reaaliajassa sosiaalisessa mediassa.

Tutkimuksen teki Digital Clarity-yhtiö kysymällä yli 1300 Iso-Britannian alueella olevan alle 25-vuotiaan katselutottumuksia.

Miten mahtaa olla Suomessa, mutta Britanniassa 80 prosenttia nuorista viestii ystäviensä kanssa sosiaalisen median palvelujen kautta katsoessaan televisiota. Näkemiään ohjelmia kommentoi Twitter-palvelulla 72% ja Facebook-palvelulla 56% nuorista. Sosiaaliseksi TV:ksi nimetty ilmiön motiiveiksi 42% nuorista kertoi yhteisöllisyyden ja 32% sen tekevän television mielenkiintoisemmaksi.

Esimerkkinä on tilanne, jossa joku ystäväporukasta on matkoilla tai opiskelujen vuoksi joku muuttanut toiselle paikkakunnalle. Poissaoleva kaveri voi silti katsoa yhdessä muiden ystävien kanssa yhteisiä suosikkiohjelmia. Sosiaalinen TV herää eloon erityisesti silloin kun televisiosta nähdään X-Factor, Skins, Glee, Coronation Street tai Eastenders.

Vuoden 2010 lopulla Nielsen ja Yahoo julkistivat Yhdysvalloissa tehdyn vastaavan tutkimuksen, jossa havaittiin mobiili-Internetin käyttäjistä 86% osallistuvan televisio-ohjelmien kommentointiin. USA:ssa sanavalmis radiojuontaja Howard Stern osallistui itse hänestä tehdyn elokuvan kommentointiin kun se näytettiin televisiossa. Tuloksena oli katsojaennätys elokuvalle.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *