Verkko-opettaja – Riitta Suominen ja Satu Hakanurmi

Verkko-opettaja

Lataa ja lue e-kirja: Verkko-opettaja

EI SAATAVILLA

Kirjoittajat: Riitta Suominen ja Satu Hakanurmi
Julkaistu: Elokuu 2013, 2.painos
Kustantaja: Klaava Media
ISBN:
978-952-5901-67-2 (EPUB)
978-952-7074-09-1 (Amazon Kindle)

Suurikokoinen kansikuva löytyy täältä.

Opetuskäyttöön soveltuvia suomenkielisiä verkkopalveluita on tarjolla runsaasti sekä ilmaiseksi että maksullisina palveluina. Kirja esittelee käytännönläheisesti opettajille ja opiskelijoille mitä todellista hyötyä eri palveluista on sekä opetus- että oppimiskäytössä. Verkko-opettaja opastaa lukijalleen suosittujen blogi-, kuva- ja sosiaalisen median palveluiden käytön ensiaskeleet opetuksen kannalta.

Kirja on tarkoitettu opettajille, jotka haluavat välttää verkkoviidakkoon eksymisen ja navigoida opastetusti paitsi verkkokurssien toteutukseen myös tietotekniikan opetuskäyttöön. Verkko-opettajaksi opitaan tekemällä: ensimmäiset kurssit suunnitellaan pienimuotoisiksi, niitä kokeillaan opetustilanteissa ja kehitetään sen jälkeen saatujen kokemusten pohjalta. Kirjan lähestymistapa aiheeseen tukee myös verkko-opetuksen suunnittelijaa, joka saa käytännön tiedon lisäksi vinkkejä verkkokurssien ajankäytön hallintaan.

Opas on tarkoitettu sekä aloitteleville että kokeneille verkko-opettajille. Kirja sopii hyvin myös sosiaalisen median opetuskäyttöön.

Sisällysluettelo

Lukijalle
Lue ensin tämä!
Opettaja vai verkko-ohjaaja?
Sisältö

1. Verkkoympäristö tutuksi
Suunnittele toiminta, vuorovaikutus ja oppimisaihiot
Toiminta antaa kurssille juonen…
…jota vuorovaikutus tukee
Oppimisaihioista sisältöä

2. Pedagogisia ratkaisuja verkossa
Aktiivisuus ja vuorovaikutus
Keskustelusta dialogiksi
Oppiminen lähtee ongelmanratkaisusta
”Meillä on pieni ongelma”
Tutkiva oppiminen edellyttää ihmettelyä
Opiskelijat on otettava huomioon
Kohti opiskelijalähtöisyyttä

3. Tarvitaanko ohjausta?
Opettaja – jäänne lähiopetuksesta?
Milloin itse-, etä- tai lähiopiskelua?
Ohjauksen tavoite määrittää valintoja
Opettajan monet roolit
Opintojen vaihe määrää roolin
Hyvä opetus ja ohjaus käytännössä
Miten opiskelija saa verkko-opinnot sujumaan?
Verkko-opettajan kompetenssi

4. Suunnittele toiminta ja vuorovaikutus
Toiminta punaisena lankana
Puno tehtävistä ja keskustelusta juoni
Suhtaudu vakavasti toimeksiantoihin
Hyvä opastus auttaa
Dialogista vai monologista?
Verkkoneuvottelu keventää työskentelyä
Verkkoneuvottelun ominaispiirteet
Kameraankin tottuu

5. Oppimateriaalia verkkoon
Miten verkkomateriaalia käytetään?
Oppikirjailijasta multimediatuottajaksi
Teksti videoksi?
Wiki – yhteisöllisen sisällöntuotannon työkalu
Blogit – keskustelevaa ja persoonallista oppimateriaalia
Miten kirjoitan lukijalähtöisesti?
Kiteytä sanoma ja kirjoita kertova otsikko
Viipaloi sisällöt käyttäjän mukaan
Tuoreita ratkaisuja verkkotekstiin
Käsikirjoittaminen on taitolaji
Entäs tekijänoikeudet?
Hyperteksti ja kokonaisuus

6. Web 2.0 ja yhteisöllinen media
Sosiaalisen median työkalut opetuksessa
Juoni tarvitaan myös sosiaalisessa mediassa

7. Oppia bloggaamalla
Blogi voi toimia kurssin alustana
Miten Bloggerin opetuskäyttö aloitetaan?
Ala heti rakentaa sisältöä
Oma oppimispäiväkirja kurssin ytimenä
Ryhmäblogi yhdistää etäjaksoilla
Julkaise oppikirja blogina
Oppimisen reflektointia blogissa
Asiantuntijan blogi sopii sekä opettajalle että opiskelijalle
Syötteillä seuraat blogeja vaivatta
Näin luot itsellesi blogin
Mitä on mikrobloggaus?
Twitterin käyttöönotto on helppoa
Mitä merkit tarkoittavat?
Twiittaa työksesi
Twitterin käyttö lisääntyy

8. Wikit – opetuksen tehoväline
Ryhmätyössä wiki on vertaansa vailla
Wiki kurssin suunnittelun työkaluna
Tehkää yhdessä oppikirja
Ajantasainen tietopankki
Kansainvälistä yhteistyötä
Viisautta wikin tekoon
Alan kirjallisuuden esittelyä
Tekstin muokkaamisen täsmäase
Miten wikityöskentely saadaan vauhtiin?

9. Sosiaaliset verkostot ovat internet-ajan oppimisyhteisöjä
Ratkaisevaa on, miten välinettä käytetään
Sovellusten riskianalyysi jää opettajalle
Vuorovaikutus voi olla suljettua tai avointa
Täyden avoimuuden ikävät sivuvaikutukset
Opetuksellisia esimerkkejä
Facebook on internet internetin sisällä
LinkedIn on asiantuntijaverkosto

10. Ilo irti kuvista ja äänistä
Video sopii myös aloittelijalle
Tiedonsiirto houkuttaa, mutta sille on vaihtoehtoja
Video tukee oppimista monin tavoin
Oppimista tukeva video
Mitä saa kuvata ja julkaista?
Videon editointi on hauskaa
Avatarit ja animaatiot ovat vaihtoehtoja videoille

11. Digitaalinen tarinankerronta antaa opiskelijalle äänen
Oma näkökulma sallittu
Kaikilla on tarina kerrottavanaan
Muunneltava menetelmä
Tarinat tukevat yhteisön oppimista
Sekä tekijä että katsoja oppivat
Tarinoiden aiheet elävästä elämästä
Käsikirjoitus ei ylpeile pituudella
Kuvat ja kerronta täydentävät toisiaan
Sopivia kuvia etsitään ja tehdään
Tarinan tunnelma luodaan äänien avulla
Editointiohjelmissa on valinnanvaraa
Editointivaiheessa tarinalle rakennetaan rytmi
Jakelutapa voi tuottaa päänvaivaa

12. Virtuaalimaailma sopii kokeilunhaluiselle
Virtuaalimaailmassa mahdoton on mahdollista
Second Lifen opetuskäyttö kannattaa rakentaa vuorovaikutuksen varaan

13. Arviointi ja palaute suuntaavat toimintaa
Arvioinnin merkitys unohtuu helposti
Vertaisarvioinnilla eteenpäin
Automaattinen palaute on nopeaa
Muita e-arvioinnin työkaluja
Arviointi uudistumisen edessä
Palautetta myös verkko-opettajalle
Pikapalautetta pikakoulutuksissa

14. Ajankäyttö hallintaan verkossa
Opettajan ja opiskelijan työt vievät näkymätöntä aikaa
Työkaluja ajankäytön suunnitteluun
Pikakoulutuksella vastataan tarpeisiin heti
Ajankäyttö omaan hallintaan

Hyödyllistä lukemista
Kirjallisuutta

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *