Digitaalinen media kolmannes mediabisneksestä vuonna 2015

Konsulttiyhtiö PWC (PriceWaterhouseCoopers) on julkaissut vuotuisen Viihde ja media-raporttinsa, jossa yhtiö arvioi näiden alojen liiketoiminnan tilaa ja suuntaa viisi vuotta eteenpäin. PWC tarkastelee viihde- ja mediabisneksiä globaalilla tasolla, joten tulokset kuvaavat makrotason muutoksia. Tutkimuksen suuren linjan johtopäätökset ovat: digitaalinen media muodostaa kolmanneksen kaikesta viihde- ja media-alojen bisneksestä vuonna 2015 ja voittajia ovat Internet, videopelit ja televisio.

PWC, Viihde ja Media raportti

Globaali viihde- ja media-alan bisnes koostuu PWC:n arvion mukaan vuonna 2015 kahdesta kolmanneksesta perinteistä liiketoimintaa ja yhdestä kolmanneksesta (33,9%) digitaalista mediaa.

Suurin liiketoiminnan kasvu vuoteen 2015 asti PWC arvioi olevan Internet-mainonnassa. Internet-liitynnät, videopelit, TV-tilausmaksut, TV-mainonta ja videot kasvavat myös vankasti. Musiikkitallenteiden bisneksessä odotetaan selvää laskua. Muita häviäjiä ovat sanoma- ja aikakauslehdet sekä kirjallisuus, sillä niiden globaali kasvuprosentti on niin verran pieni, että kasvu todennäköisesti tulee kehittyvien maiden kasvavilta markkinoilta.

Internet-mainonnan odotetaan ohittavan sanomalehtimainonnan vuonna 2012.

PWC, Entertainment and Media report

Tutkimuksesta vastannut Marcel Fenez PWC:ltä veti yhteen tulokset: ”Kuluttajat elävät kulta-aikaa mitä tulee laadukkaan (usein ilmaisen) sisällön käyttöön erilaisissa laitteissa. Viihde- ja media-alojen johtajien on sovellettava liiketoimintamallinsa kuluttajien muuttuvien vaatimusten mukaisiksi. Viime kädessä kuitenkin jonkun täytyy maksaa laadukkaan sisällön luomisesta.”

Koko PWC:n raportin löydät täältä.

Categories Yleinen

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *