Britannian johtavan sanomalehden toimitusjohtaja: jokainen printtilehti lopetetaan aikanaan

Brittilehdet Guardian ja Observer ovat paitsi arvostettuja ja luettuja sanomalehtiä, myös aktiivisia toimijoita sähköisessä mediassa esimerkiksi Guardian.co.uk-sivuston kautta. Painettu Guardian-sanomalehti on viime vuosina tehnyt tappiota (33 miljoonaa puntaa 2010) eikä loppua näy. Internetissä toimivan Guardian-lehden liikevaihto sen sijaan kasvaa. Nyt yhtiö tekee täyskäännöksen ja alkaa toteuttaa Digital First-strategiaa. Tästä lähin lehti investoi pääasiassa digitaaliseen mediaan.

Guardian.co.uk

Investointien kohdentamisella digitaaliseen mediaan on kovat tavoitteet: lehti teki 47 miljoonan punnan liikevaihdon pelkästään digitaalisilla tuotteilla viime vuonna. Vuonna 2015 liikevaihdon tulisi olla 91 miljoonaa puntaa. Sanomalehti Guardinin päätoimittaja Alan Rusbridger esittikin tiedotustilaisuudessa henkilökunnalle kysymyksen miten he voisivat kohdistaa 80% tekemisestään digitaaliseen mediaan.

Mediayhtiö Guardian takana on säätiö, joten sen ei tarvitse elää aivan kiivaimmassa kvarttaalitalouden pyörityksessä, vaan yhtiö voi tehdä harkittuja strategian muutoksia ja toteuttaa ne suunnitellusti. Vaikka Guardian tappiota tekeekin, yhtiö lähtee uuteen strategiaan investointimielellä, ei leikkaamalla ja irtisanomalla. Yhtiön 630 journalistia ja koko 1500 työntekijän henkilöstö jatkavat, mutta luonnollisesti heidän työ painottuu eri asioihin kuin aiemmin.

Päätoimittaja Rusbridger: ”Jokainen sanomalehti on matkalla jonkinlaiseen digitaaliseen tulevaisuuteen. Se ei tarkoita printtituotteen loppua, mutta vaatii yhä suurempaa huomiota, mielikuvitusta ja resurssointia digitaalisen tulevaisuuden eri muotoihin.”

Päätoimittaja kertoi myös painetun lehden muuttuvan aamulehdestä iltalehdeksi. Jo puolet lukijoista lukee painetun lehden vasta illalla, joten lehden luonnetta muutetaan pois päivän uutisista uutisanalyysien suuntaan.

Siinä missä päätoimittaja muotoili sanottavansa strategian muutoksesta maltillisesti, koko Guardian Media Group-mediakonsernin toimitusjohtaja Andrew Miller oli suorasanaisempi: ”Aikaanaan kaikki sanomalehdet lopettavat painetun lehden. Mutta emme laita sille aikarajaa. Tämä on liiketoiminnan muutos, jossa digitaalinen media ottaa tärkeimmän aseman. En tiedä onko kukaan johtavan sanomalehden edustaja vielä sanonut tätä. Meidän täytyy löytää sanomalehdelle oikea formaatti tuotevalikoimassamme.”

Categories Yleinen

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *