Amazon Fire tablet on ikkuna maailman suurimman verkkokaupan digitaalisiin sisältötuotteisiin

Maailman suurin verkkokauppa Amazon tuo markkinoille tablet-laitteen, jolla yhtiö pyrkii haalimaan digitaalisen median uusia käyttötapoja opettelevan suuren yleisön asiakkaakseen. Tähän asti ainoa täysin saumattoman digitaalisten sisältöjen löytämisen, ostamisen ja käytön järjestelmän on pystynyt tarjoamaan vain Apple. Amazon Fire on seitsemän tuuman kosketusherkällä värinäytöllä varustettu tablet, joka kytkeytyy internetiin langattoman WLAN-verkon kautta. Laitteen edullisen hinnan ($199) aiheuttaman suhteellisen vaatimattoman katteen Amazon paikkaa myymällä asiakkailleen digitaalisia sisältöjä, kuten elokuvia, e-kirjoja, ladattavia lehtiä, MP3-musiikkia ja TV-sarjoja.

Amazonin perustaja ja toimitusjohtaja Jeff Bezos esittelee Fire-tabletia videolla:

Amazon on tablet-laitteellaan selvästi päättänyt tehdä kaikelle digitaaliselle mediasisällölle sen, minkä yhtiö teki jo e-kirjoille: teki e-kirjat niin houkutteleviksi, että uusi sähköisten kirjojen markkina syntyi kahdessa-kolmessa vuodessa. Jo vuoden 2011 ajan Amazon on myynyt enemmän e-kirjoja kuin painettuja teoksia. Nyt ovat vuorossa digitaalisessa muodossa verkon yli vuokrattavat elokuvat ja TV-ohjelmat sekä ladattavat kirjat, lehdet ja musiikki.

Amazon Fire tablet

Tablet-laitteita on jo saatavilla sadan euron nimettömistä kiinalaisista tuotteista lähes tuhannen euron tehokkaisiin työkoneisiin. Jokaista tabletia kuitenkin verrataan Apple iPad-tuotteeseen, koska se loi koko markkinan ja on edelleen aivan kiistaton markkinajohtaja. Halvimman iPad-mallin listahinta on $499 ja Amazon Fire-tuotteen aloitushinta on $199. Amazon Fire on pienempi (7 tuuman näyttö ja vähemmän muistia) kuin iPad (9.7 tuuman näyttö ja 3G mobiiliverkko-optio), joten aivan suoraan ne eivät ole kilpailijoita. Kun joululahjoja USA:ssa mietitään, on mielenkiintoista nähdä kumpaan valinnat osuvat.

Jää myös nähtäväksi miten laajan tai rajoittuneen toiminnallisuuden Amazon on Fire-tabletiin rakentanut. Tuote on selkeästi positioitu Amazon-verkkokaupasta saatavissa olevien sisältötuotteiden medialaitteeksi. Siihen voi ladata lisäsovelluksia Amazonista ja siinä on web-selainohjelma. Selain on Amazonin kehittämä, osaksi yhtiön palvelimilla ja osaksi medialaitteessa toimiva Silk.

Amazon Fire on ainakin aluksi saatavissa vain USA:ssa. Laitteen saatavuutta muilla markkinoilla tulee hidastamaan se, että laite on niin tiukasti sidoksissa Amazon-verkkokaupan digitaalisiin sisältötuotteisiin, joiden saatavuus on perinteisesti ollut tarkasti rajattu maakohtaisesti.

Amazon Fire tablet

Amazon Fire-tabletin tekniikkaa ja ominaisuuksia

– 7-tuuman kosketusnäyttö, 1024 x 600 pikselin erotuskyky, 16 miljoonaa väriä.
– Mitat 190 mm x 120 mm x 11.4 mm. Paino 413 grammaa.
– WLAN (Wi-Fi).
– 8GB muistitilaa.
– Ilmainen talletustila Amazon Cloud Storage kaikelle Amazonista ostetulle aineistolle.
– Akun kesto 8 tuntua lukemista tai 7.5 tuntia videota (ilman WLANia).
– USB 2.0 liitin.
– 3.5 mm stereo audio liitin.
– Stereo-kaiuttimet.
– E-kirjaformaatit: Kindle (AZW), TXT, PDF, MOBI, PRC, Audible (Audible Enhanced (AA, AAX)), DOC, DOCX, JPEG, GIF, PNG, BMP.
– Musiikki ja video: AAC, MP3, MIDI, OGG, WAV, MP4, VP8.

Categories Yleinen

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *