Sormenpääkirjoitus e-kirjojen lukulaitteeseen

Kosketusnäyttö on ehdottomasti parempi tapa käyttää e-kirjojen lukulaitetta kuin näppäimistö. Koska kosketusnäyttö yleensä tunnistaa sormella painalluksen, pyyhkäisyn ja usein myös kahden tai useamman sormen kosketuksen, sen avulla voi rakentaa uusia sovelluksia. Puzzazz-yhtiö on kehittänyt Sudoku-peliin sormenpäällä kirjoitettavien numeroiden tunnistuksen.

Katso video, jossa Kindle-lukulaitteella toimivaan peliin on lisätty käsinkirjoitettujen numeroiden tunnistus:

Pelin voi ladata Amazon Kindle –lukulaitteeseen.

Tämä voi hyvinkin olla hyödyllinen uusi teknologia, mutta mieleen tulee kaksi todella suurta käsin kirjoittamisen tunnistamiseen liittyvää floppia tietotekniikan maailmasta. Kumpikin floppi on lisäksi suurten, edelleenkin hyvien menestyvien yritysten aikaansaannosta.

Apple esitteli vuonna 1993 Newton-käsitietokoneen, jonka käyttö perustui kynällä näytölle kirjoitukseen. Kallis laite ei kunnolla koskaan oppinut käsikirjoitusta eikä sitä saatu kaupaksi.

Microsoftin Bill Gates esitteli koko yrityksen markkinointikoneiston voimalla vuonna 2001 tablet-tietokoneen, jonka hän uskoi olevan PC:n tulevaisuus. Ketään ei kiinnostanut kynällä näytölle kirjoittaminen ja laite unohtui sekä yleisöltä että laitevalmistajilta.

Näistä tarinoista on varmasti opittu, joten Puzzazz-yhtiön lähestymistapa näytölle kirjoitukseen voi olla hyvinkin toimiva. Sille on selkeä sovellus: pelit. Jos teknologia saadaan ensin toimimaan peleissä, sitä voi laajentaa muihin sovelluksiin helposti.