Kurkistus kirjakaupan tulevaisuuteen jättiketjun kautta

Yhdysvalloissa on suomalaisin silmin katsoen käsittämättömän suuria kirjakauppaketjuja. Miten kauan näin on, onkin toinen juttu, sillä esimerkiksi jättiketju Borders meni konkurssiin vuonna 2011. Nollatuloksen vuonna 2011 tehnyt Barnes & Noble –kirjakauppaketjulla on kuitenkin tilanne hallinnassa. Tämä megakirjakauppakonseptin kehittänyt yhtiö pyörittää noin 700 kirjakauppaa Pohjois-Amerikassa. Ehkä yhtiön myynnin suunta kertoo meille mihin kirjakauppa laajasti ottaen on menossa?

Barnes & Noble kirjakauppaketjun myynti 2007-2011

Vuonna 2011 Barnes & Noblen kirjakauppamyymälöiden myynti oli 4,3 miljardia dollaria. Vertailun vuoksi: Tilastokeskus laski vuonna 2010 Suomen koko kirjamarkkinan arvoksi 0,5 miljardia euroa.

Barnes & Noble on jo vuosia kehittänyt aktiivisesti paitsi verkkokauppansa, josta saa kirjojen lisäksi muitakin mediatuotteita, myös digitaalisten tuotteiden valikoimaansa. Verkkokaupan myynti ylsi vuonna 2011 0,8 miljardiin dollariin.

Yhtiö ilmoitti digitaalisten tuotteiden vastanneen suurimmasta osasta verkkokaupan kasvua ja pitäneen koko yhtiön pinnalla. Digitaalisten tuotteiden myynti nousi 85% edelliseen vuoteen verrattuna.

Barnes & Noble kilpailee erityisesti Amazon-verkkokauppaa vastaan. Barnes & Noble on niin syvällä digitaalisten tuotteiden liiketoiminnan kehityksessä, että se on tuonut markkinoille jo kaksi omaa medialaitetta: värinäytöllisen Nook Tablet –laitteen ja kosketusnäytöllisen Nook Simple Touch –lukulaitteen.

Kirjakauppaketjun ja verkkokaupan myynnin kehitys näkyy hyvin kaaviosta. Suunta on ollut selvä vuodesta 2007 alkaen, jolloin Amazon toi e-kirjat massamarkkinoille käynnistäen uuden markkinan ja pakottaen koko alan reagoimaan siihen.

Categories Yleinen

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *