USA:n sanomalehdistön mainostulot kutistuneet, Google on yksin suurempi mainostaja

Digitaalinen media liiketoimintana on vielä matkan päässä television tai lehdistön liikuttelemista rahamääristä. Siinä missä esimerkiksi perinteisen painetun lehdistön markkina pienenee, digitaalisen median markkina kuitenkin kasvaa. Koska näin on ollut jo suunnilleen viimeiset 10 vuotta, joitakin konkreettisia faktoja muutoksen laajuudesta alkaa paljastua. Kuten tämä: vuonna 2011 Googlen mainostulot olivat suuremmat kuin koko Yhdysvaltain sanomalehdistön keräämät mainostulot.

Google ja USA lehdistö

USA:ssa lehdistö elää pääasiassa mainostuloilla, joten hävinnyt mainosdollari näkyy lähes suoraan myös tuloksessa.

Sanomalehdistön mainostulot yhteensä vuonna 2011 olivat 23.9 miljardia dollaria. Google keräsi 38 miljardia dollaria mainostajilta vuonna 2011.

Lehdistön mainostulot tippuivat 9.2 prosenttia edellisestä vuodesta, kun samaan aikaan digitaalisen median mainonta kasvoi 6.8 prosenttia.

Google on vain yksi mainosten välittäjä internetissä. Muita suuria ovat esimerkiksi Facebook, Yahoo ja Microsoft. Pidimmepä siitä tai emme, mainokset seuraavat meitä vanhasta uuteen mediaan.

Tiedot Newspaper Association of America –järjestöltä ja Poynter-julkaisulta.

Categories Yleinen

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *