Täsmäkirjat luovat uutta genreä e-kirjojen markkinoilla

Aikakauslehti National Geographic Magazine on jo pitkään myynyt monenlaisia tuotteita, jotka liittyvät valokuvaamiseen, maantietoon, historiaan, luontoon ja muihin lehden aihealueisiin. Lehti on päättänyt lähteä mukaan e-kirjojen markkinoille Shorts-kirjasarjalla, jonka ajatuksena on julkaista tiiviitä teoksia tarkkaan rajatuista aiheista. Vain e-kirjoina ilmestyvät teokset ovat noin 20-80 (perinteisen) sivun mittaisia.

National Geographic Shorts e-kirja

Ensimmäiset Shorts-kirjat National Geographicilta ovat ”Titanic: Uncovering the Secrets of the World’s Greatest Shipwreck”, ”Mysteries of Jesus: Exploring the Miracles of Easter”, ”Rhino Wars: The Violent Underworld of Poachers and Black Market Medicine”, ”36 Healing Herbs: The World’s Best Medicinal Plants”, ”Shark Attacks: Inside the Mind of the Ocean’s Most Terrifying Predator”.

Kirjojen hinnat asettuvat National Geographicin mukaan 4 ja 5 dollarin tasolle. Amazonissa Titanic-kirja on kuitenkin myynnissä 7.81 dollarilla.

On aivan selvää, että jokainen uusi media synnyttää uusia sisältötyyppejä. Kun televisio keksittiin, sisältä oli aluksi lainattu radiosta, ennen kuin uuden median mahdollisuuksia opittiin hyödyntämään kunnolla. Sama kehitys on parhaillaan menossa painetun median siirtyessä digitaaliseen muotoon.

Digitaaliset lehdet hakevat tapoja sisällyttää enemmän kuvamateriaalia ja videokuvaa sekä vuorovaikutusta lukijoiden kanssa. E-kirja puolestaan hakee muotoaan painetun kirjan digitaalisen kopion ja multimediateoksen väliltä.

Tällä hetkellä näyttää vahvasti siltä, että tiivis täsmäkirja määrätystä aihealueesta on kehittymässä kirjaformaatiksi, joka menestyy e-kirjamarkkinalla. Amazon aloitti jo aiemmin Singles-täsmäkirjojen julkaisun, jota National Geographic nyt seuraa Shorts-sarjallaan. Edelläkävijöiden joukossa on myös suomalainen Käännekohtia-kirjasarja, joka historia-aiheisten täsmäkirjojen sarja.

Categories Yleinen

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *