Yhdysvalloista lähtöisin oleva, ympäri maailmaa yli 80 vuoden ajan jaeltu lehti Newsweek lakkaa ilmestymästä paperilla. Lehti siirtyy pelkästään digitaaliseen julkaisumuotoon vuoden 2013 alusta lähtien. Nimenmuutoksella – uusi nimi on Newsweek Global – viestitään samalla yhden julkaisun strategiaa. Enää lehti ei rajoita maantieteellisesti jakeluaan, vaan kaikkialla voi tilata ja lukea samanaikaisesti samaa lehteä.
Yksi lehti pois painokoneista voi tuntua merkityksettömältä, mutta kyseessä on yksi painetun median tunnetuimmista julkaisuista. Newsweek ei ole suinkaan katsellut maailman muutosta vaihtoaitiosta, vaan on jo aiemmin investoinut digitaaliseen mediaan. Esimerkiksi The Daily Beast on asiallisen journalismin kärkijulkaisuja englanninkielisellä markkinalla.
Painettu lehti lakkautetaan rahan vuoksi. Mainosraha on etenkin Yhdysvalloissa siirtynyt pois painetusta mediasta sähköisiin medioihin – lähinnä televisioon ja internetiin – joten jotain on tehtävä. Newsweekin ratkaisu on pistää homma kerralla poikki ja siirtyä kokonaan digitaaliseksi lehdeksi, joka ilmestyy tablet-laitteille, lukulaitteille (lähinnä Amazon Kindle on mahdollinen) ja selaimella luettavaksi tietokoneille.
Näin Tina Brown, Newsweekin päätoimittaja perustelee päätöstä: ”Olemme arviomme mukaan saavuttaneet käännepisteen, jossa voimme tehokkaimmin tavoittaa lukijamme pelkällä digitaalisella julkaisulla. Näin ei ollut vielä kaksi vuotta sitten. Näin tulee yhä varmemmin olemaan tulevina vuosina.”
Hän korostaa journalismin pysyvän yhtä tasokkaana kuin aina ennenkin: ”Päätös ei ole brändin tai journalismin laadun vuoksi tehty. Journalismi tulee olemaan vähintään yhtä laadukasta kuin nytkin. Päätös on tehty painotuotteiden ja niiden jakelun ekonomian vuoksi.”
Suomessa vastaavaa ei vielä ole nähty, mutta tuo Newsweekin päätoimittajan heittämä kaksi vuotta on sellainen aikajakso, jonka sisällä uskallan veikata vähintään yhden merkittävän suomalaisen painetun lehden tekevän saman päätöksen. Lisää asiaa median murroksesta ja lehtien muuttumisesta digitaaliseksi on kirjassa Hyvästi media.