Yhdysvaltalainen kirjailija Ann Patchett teki jotain mitä harva kokenutkaan kauppias uskaltaisi tehdä kutistuvan painetun kirjan myynnin aikana: hän perusti kirjakaupan. Siis ihan perinteisen kaupan, missä on ovi kadulle, josta asiakkaat kävelevät sisään tarkastamaan tuotevalikoiman. Ihmeellistä tarinassa on se, että kirjakauppa on pieni menestys. Lisäksi kauppias paljastaa viisi salaisuutta, jolla hän sai kirjakaupan tuottamaan.
Kirjakauppa Parnassus Books Nashvillessä USA:ssa.
Kirjakaupan viiden kohdan menestysresepti:
1. Asiakkaat arvostavat henkilökunnan suosituksia. Kirjakaupan myyjät pitävät jatkuvasti toisensa ajan tasalla mitä suosittelemisen arvoista ovat lukeneet, jotta voivat jakaa tietoa asiakkaille.
2. Kaupassa on tehtävä lujasti töitä. Paljon työtä, mutta se palkitsee tyytyväisten asiakkaiden ja myynnin myötä.
3. Suosittujen kirjailijoiden saaminen kauppaan esiintymään lisää myyntiä dramaattisesti. Kirjailija Patchettilla on tässä etulyöntiasema, sillä hän kertoo tuntevansa monia kuuluisia kirjailijoita, joten vierailun järjestäminen on hänelle helpompaa kuin monelle muulle kirjakaupalle.
4. Kirjakaupan henkilökunta tekee kaupasta sen mikä se asiakkaiden mielestä on – hyvässä ja pahassa.
5. Valitse oikeat liiketoimintakumppanit. Patchettin tapauksessa hänellä on kumppaninaan varsinaisesti kaupan toiminnasta vastaava henkilö, jolloin kirjailija voi keskittyä kirjoittamiseen.
Kirjailija Ann Patchett ja hänen kirjakauppias-liiketoimintakumppani kertovat asian USA Todayn videolla.