Tarjouskirjoihin erikoistunut kirjakauppaketju Kirjatori on taloudellisesti ahtaalla. Kirjatorin omistaja Gummerus pohtii koko ketjun olemassaolon oikeutusta. YT-neuvottelut ovat jo käynnissä, joten uudelleenjärjestelyjä tai jopa lopetus on luvassa.
Kirjatori-kauppoja on noin 10 kappaletta. Osa on erittäin hyvillä liikepaikoilla Helsingin keskustassa, osa muissa kaupungeissa. Gummerus-konsernin toimitusjohtaja Ilkka Kylmälä kertoo kirjakaupan katteiden hävinneen lähes kokonaan, jonka vuoksi yli 20 kirjakauppaa lopetti Suomessa vuonna 2012.
Kirjatori on nimenomaan halpojen kirjaerien myyntiin erikoistunut ketju, joissa katteet lienevät joka tapauksessa pienemmät kuin esimerkiksi tuoreen Finlandia-voittajan kirjan katteen. Kirjatorilta voi löytää kirjoja muutamalla eurolla – mahdollisesti jopa alle kirjan tuotantohinnan.
Jyväskylän kirjamessujen tarjontaa viikonloppuna katsellessa silmään pisti nimenomaan painettujen kirjojen hinnat. Yleinen messuhinta äskettäin ilmestyneistä paperikirjoista oli 5 euroa. Tämä hinta näytti olevan usean kirjakauppiaan käsitys käyvästä hinnasta, jolla kirjan saa messuilla myytyä. Messutilanne on tietysti eri tilanne kun kirjakauppa, jonne asiakas saapuu usein tietoisesti etsimään luettavaa, ja kenties vielä määrättyä kirjaa.
Toinen viime vuosien ilmiö on antikvariaattien kasvavat kirjavarastot. Jokainen joka on viime vuosina yrittänyt tarjota vanhoja kirjojaan divariin, tietää miten nihkeitä ne ovat ottamaan lisää kirjoja hyllyihin, koska entisetkään eivät mene kaupaksi.
Maailmalla kirjakauppojen kehitys on jo tuttua: yhdysvaltalainen, muillekin mantereille laajentunut laadukas Borders-kirjakauppaketju meni konkurssiin vuonna 2011. Toinen suuri kirjakauppaketju Barnes&Noble on taloudellisesti ahtaalla, vaikka aloittikin e-kirjojen ja lukulaitteiden markkinoinnin ensimmäisten joukossa.
Eiköhän tässä kuitenkin ole kyse suuresta rakenteellisesta muutoksesta, joka on saapumassa Suomeenkin: ostava yleisö on kirjojenkin kohdalla siirtymässä digitaaliseen mediaan suuren maailman mallin mukaan.
Markkinointi&Mainonta kertoi Kirjatorin tilanteesta.