E-kirjat omaksuneista 82% lukee mielummin sähköisiä kirjoja kuin painettuja teoksia

E-kirjojen massamarkkinat syntyivät ensimmäisenä Yhdysvalloissa. Markkinan nopeaa kehittymistä avittivat suhteellisen edulliset mustavalkonäytölliset lukulaitteet. Book Industry Study Groupin tuoreen tutkimuksen mukaan erittäin nopeasti yleiskäyttöiset tablet-laitteet ovat kuitenkin nousseet lukulaitteita suositummaksi kirjojen lukuvälineeksi.

Samsung Galaxy Tab 10.1

E-kirjoja lukevista ihmisistä 44 % suosii tabletia kirjojen lukuvälineenä. 42 % tutkituista suosii mustavalkonäytöllistä e-kirjojen lukulaitetta. Tabletit ovat ensi kertaa nousseet lukulaitteiden ohi kirjojen lukuvälineinä. Vuotta aiemmin tableteja käytti 37 %, ja lukulaitteita 49 % kirjojen ystävistä.

Kirjojen käyttötavoissa muutos tabletien hyväksi on ollut suuri ja nopea. Toisessa tutkimuksessa tutkimusyhtiö Gartner Group arvioi tablet-laitteiden ohittavan kaikki muut tietokoneet toimitusmäärissä kahdessa vuodessa. Tietotekniikan historiassa tämä on kenties nopein uuden laitetyypin markkinoiden valloitus – jopa nopeampi kuin matkapuhelinten.

Suomessa tilanne lienee ollut jo pidempään se, että tablet on suositumpi kirjojen lukuväline kuin mustavalkonäytöllinen lukulaite.

e-kirjat, lukulaite

Ehkä hieman yllättävää on, että laite määrittelee minkä tyyppisiä kirjoja sillä luetaan – tai kirjojen ystävä on laitteen valitessaan jo tiennyt mitä hän sillä tulee lukemaan. Tutkimuksen mukaan:
– Mustavalkonäytöllisen lukulaitteen käyttäjä lukee todennäköisesti kaunokirjallisuutta, rikoskirjallisuutta tai romantiikkaa.
– Tietokonetta lukualustana käyttävä lukee todennäköisesti opaskirjoja tai ohjekirjoja.
– Älypuhelinta lukuvälineenä käyttävä lukee sillä todennäköisesti matkakirjoja.

Kovin yllättävää ei ole, että e-kirjoja lukevat ihmiset melko nopeasti tottuvat uuteen mediaan ja pitävät sitä vanhaa parempana. Kirjojen suurkuluttajista – yhden tai useamman e-kirjan viikossa hankkivista ihmisistä – 82 % luki mielummin e-kirjoja kuin painettuja teoksia. Kirjojen ei-suurkuluttajista 70 % luki mielummin e-kirjoja kuin p-kirjoja.

Book Industry Study Group tutkii yhdessä Bowker Market Research –yhtiön kanssa säännöllisesti muuttuvaa mediamarkkinaa. Vuodesta 2009 lähtien ne ovat tehneet neljä kuluttajatutkimusta kirjoja lukevien ihmisten muuttuvista asenteista ja kirjojen käyttötavoista. Tämänkaertainen kuluttajatutkimus sähköisten kirjojen lukutavoista Yhdysvalloissa tehtiin vuoden 2013 alussa. Hieman yli 1000 e-kirjojen lukijaa osallistui tutkimukseen.