Juuri kun kamerateollisuus ja sen maailmanlaajuinen asiakaskunta oli sopeutunut digitaalisiin kameroihin, valokuvaaminen on jälleen voimakkaassa ja nopeassa muutoksessa. Yhdysvalloista raportoidaan järjestelmäkameroiden myynnin kasvaneen suuremmaksi kuin taskukameroiden myynnin viimeisen vuoden aikana.
Petapixel kertoo NPD:n arvioineen järjestelmäkameroiden (kamera, jonka objektiivin voi vaihtaa) myynnin Yhdysvalloissa olleen 2,1 miljardia dollaria kesäkuusta 2012 toukokuuhun 2013. Samana ajanjaksona taskuun mahtuvien automaattikameroiden myynti oli 1,9 miljardia dollaria. Trendi on voimakas: taskukameroiden myynti notkahti 26%, mutta järjestelmäkameroiden myynti kasvoi 5%.
Lukumääräisesti taskukameroita todennäköisesti myytiin edelleen enemmän kuin järjestelmäkameroita, sillä järjestelmäkameroiden hinta on moninkertainen peruspokkariin verrattuna.
Mitä tahansa uutissivustoa, blogia, sosiaalisen median palvelua tai muuta web-sivua katsoessa voi todeta kuvallisen viestinnän kasvaneen valtavasti helppokäyttöisten digitaalisten kameroiden myötä. Lähes jokainen on valokuvaaja. Miten sitten on mahdollista, että edullisten taskukameroiden myynti on noin voimakkaassa laskussa? Niiden valtakausi helpon valokuvaamisen edelläkävijänä kesti vain noin 10 vuotta. Pelkästään järjestelmäkameroiden suosion kasvu ei selitä valokuvauksen suosion ripeää kasvua.
Selitys taskukameroiden laskevalle kysynnälle on matkapuhelinten kameratekniikan parantuminen taskukameroiden tasolle. Uudet älypuhelimet, kuten Samsung Galaxy S4 tai Nokia Lumia 1020 tuottavat jo vähintään yhtä laadukasta valokuvaa kuin monet peruskamerat. Lisäksi älypuhelimella voi ottaa talteen kuvan ottopaikan (GPS) ja lähettää kuvan (tai HD-videon) heti ystävien katseltavaksi verkkoon.
Taskukameroilla tulee olemaan käyttäjiä, mutta todennäköisesti erikoiskameroina. Esimerkiksi vedenpitävät kamerat, auton kojelautaan kiinnitettävät kamerat, tai pyöräily- (tai muuhun) kypärään kiinnitettävät kamerat ovat käyttökelpoisia muistojen tallentajia monille ihmisille.