Japanilainen elektroniikkajätti Sony valmisti maailman ensimmäisen kaupallisen e-kirjojen lukulaitteen jo vuonna 2004. Mustavalkoiseen E ink –näyttöteknologiaan perustuvia lukulaitteita Sony on siitä lähtien myynyt miljoonia ympäri maailmaa. Siitä huolimatta jopa yhtiön kotimarkkinalla verkkokauppa Amazon onnistui hyvin nopeasti Kindle-lukulaitteellaan ohittamaan Sonyn suosion.
Japanin lukulaite- ja e-kirjamarkkinoita hallitsivat tähän asti Sony ja Kobo, joilla kummallakin on sekä oma lukulaitemallisto että kirjakauppa. Kanadalainen Kobo on tätä nykyä japanilaisen Rakuten-yhtiön omistuksessa.
Verkkokauppa Amazon on toiminut Japanissa jo vuosia, mutta vasta 2012 yhtiö alkoi markkinoida e-kirjoja ja Kindle-lukulaitteita japanilaisille. Tulosta syntyi nopeasti, sillä Amazonin markkinaosuus maaliskuusta 2012 maaliskuuhun 2013 oli 38.3%. Sony ylsi 33 prosenttiin ja Kobo 25.5 prosenttiin.
Markkinatutkimuksen tehnyt MM Research kertoi PC Worldille Japanin vuotuisen lukulaitemyynnin (ilman tablet-laitteita) olevan noin puoli miljoonaa lukulaitetta.