Saksan suurin sanomalehtikustantaja luopuu painetuista lehdistä, siirtyy digitaaliseen mediaan

Euroopan suurin anomalehtien kustantaja Axel Springer on päättänyt myydä painetun median tuotteensa – sanomalehtensä ja aikakauslehtensä – Funke Mediengruppe-yhtiölle. Kaupan arvo on 920 miljoonaa euroa. Axel Springer pääjohtaja Mathias Döpfner perusteli ratkaisua: ”Vahvistamme aikomustamme tulla johtavaksi digitaalisen median yhtiöksi”.

Die Welt, Axel Springer

Axel Springerin sanomalehdet ja aikakauslehdet ovat menettäneet lukijoita ja mainostajia jo vuosia, mutta yhtiö on onnistunut pitämään ne kohtuullisessa taloudellisessa kunnossa. Kaupan ajoitus oli pääjohtajan mukaan tärkeä, sillä lehdistä saatiin vielä hyvä hinta.

Vuonna 2007 sanomalehdet ja aikakauslehdet toivat 72,9% Axel Springerin liikevaihdosta, ja digitaalinen media 8,1%. Vuonna 2012 liikevaihto painetuista lehdistä oli romahtanut 47,6% yhtiön liikevaihdosta, kun digitaalinen media puolestaan oli hypännyt 35,5 prosenttiin.

Axel Springerin liikevaihto vuonna 2012 oli 3,3 miljardia euroa. Yhtiöllä oli 13 600 työntekijää, ja liiketoimintaa 44 maassa.

Springerin kustantama Financial Times Deutschland kaatui vuonna 2012, mutta valtaosa myytävistä lehdistä oli kannattavia. Suuresta kaupasta ja digitaalisen median strategistaan huolimatta Axel Springer ei luopunut kruununjalokivistään Die Welt –sanomalehdestä ja joistakin aikakauslehdistä, kuten Auto-Bildistä ja Metal Hammerista.

Tämä on ensimmäinen suuren mediayhtiön tekemä strateginen täyskäännös painetusta mediasta digitaaliseen mediaan, josta olen tietoinen. Mikäli strategia viedään perille asti, Axel Springerissa paljon tulee muuttumaan:
– Tehdyn kaupan mukana tuhannet sanoma- ja aikakauslehtien työntekijät ja johtajat siirtyvät toiseen yhtiöön, jossa odottaa epävarma tulevaisuus.
– Axel Springerille rekrytoidaan digitaalisen median asiantuntijoita, jotka rakentavat ja pyörittävät verkkojulkaisuja, markkinoivat niitä, ja luovat niihin sisältöä.
– Liikevaihto todennäköisesti tulee notkahtamaan joksikin aikaa, mutta kasvava tulovirta digitaalisesta mediasta luo pohjaa liiketoiminnalle.

Kokonaiskuvan media-alalla meneillään olevasta murroksesta saa tutustumalla kirjaan Hyvästi media.

Spiegel raportoi kaupasta.

Categories Yleinen

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *