Ajankäyttö digitaaliseen mediaan ohittaa television katselun vuoden 2013 aikana Yhdysvalloissa

Tablet-laitteet ovat kiihdyttäneet median murroksen vauhtia. Mobiililaitteiden – nimenomaan tabletien ja älypuhelinten – mediakäytön nopea kasvu vie digitaalisen median television ohi Yhdysvalloissa vuoden 2013 aikana. Arvio perustuu tutkimuksiin, joissa on laskettu ihmisten käyttämää aikaa eri tiedotusvälineisiin.

digitaalisen ja perinteisen median ajankäyttö USA, emarketer, statista

Tablet-laitteiden, älypuhelinten ja tietokoneiden parissa käytetyn media-ajan arvioidaan olevan 4 tuntia 40 minuuttia päivässä vuonna 2013 Yhdysvalloissa. Televisiota katsellaan 4 tuntia 31 minuuttia. Päällekkäinen media-aika on laskettu mukaan: esimerkiksi televisiota katseltaessa tabletista voidaan lukea viimeiset uutiset ja katsoa tuoreet musiikkivideot, jolloin sekä televisioaika että tabletaika lasketaan media-ajaksi. Vuosi 2013 olisi siis käänteentekevä virstanpylväs, jolloin televisio syrjäytettäisiin mediavaltiaan paikalta.

eMarketer on kerännyt mediaan käytetyn ajan tilastoja usean vuoden ajan Yhdysvalloista. Trendi on täsmälleen sama kuin Suomessa: verkon käyttö medialähteenä kasvaa voimakkaasti, television katselu kasvaa hiukan tai pysyy samana, ja kaikki muu media kutistuu.

mediakäyttö USA 2010-2013, emarketer

Median murroksesta lisää kirjassa Hyvästi media.