Tutkimuslaitos Smithsonian Yhdysvalloissa on havainnut lukihäiriöisten opiskelijoiden lukunopeuden ja luetun ymmärtämiskyvyn paranevan kun he lukevat tarvitsemansa materiaalin lukulaitteelta. Tutkimusraportista: lukulaitteen käyttö paransi merkittävästi monien opiskelijoiden [lukemisen] nopeutta ja ymmärtämistä.
Smithsonian testasi 103 lukihäiriöistä Bostonin Landmark High Schoolin opiskelijaa. Testissä lukulaitteelta lukemista verrattiin paperilta lukemiseen. Jujuna oli, että lukulaitteella tekstin koko oli säädetty niin, että yhdelle riville mahtui ainoastaan pari, kolme sanaa. Lukulaitteen pieni näyttö, jolla oli muutama sana riviä kohti (toisin kuin täynnä tekstiä oleva kirjan tai lehden sivu) uskotaan kaventavan ja keskittävän lukijan fokusta.
Aihetta tutkinut Matthew H. Schneps oli aiemmin havainnut lukihäiriöisten silmän liikkeitä seurattuaan, että lyhyet rivit helpottivat lukemista. Hänen uudessa tutkimuksessaan lukulaitteen käytön havaittiin paitsi nopeuttaneen lukemista myös parantaneen luetun ymmärtämistä.
Smithsonian on tulosten innoittamana tehnyt yksinkertaisen testityökalun verkkosivuilleen. Read Easy –sivulla jokainen voi käydä itse kokeilemassa miten tekstin koko, marginaalit ja rivien väliin jätettävä tila vaikuttavat lukukokemukseen.