Yksi maailman vaikutusvaltaisimmista talousasioista kertovista sanomalehdistä Financial Times siirtyy lehden sähköisen version vetämään toimitusprosessiin. Ensin toimituksessa tuotetaan digitaalinen lehti, jonka jälkeen katsotaan mitä julkaistuista jutuista otetaan mukaan paperilehteen. Päätoimittaja Lionel Barber kertoi uudesta työjärjestyksestä: ”Tulevaisuudessa painettu tuotteemme syntyy web-aineiston pohjalta – ei toisin päin”.
Lionel Barber valotti muutosta muistiossaan lehden henkilökunnalle: ”Uusi Financial Times tuotetaan pienen painettuun lehteen keskittyvän tiimin ja suuren web-lehteä tekevän ryhmän yhteisvoimin. Toimittajat julkaisevat juttuja sen aikataulun mukaan milloin web-sivuilla on eniten kävijöitä, eikä vanhojen painoaikataulujen mukaan. Prosessi muistuttaa tv-uutislähetysten aikataulua.”
Toimituksen työajat tulevat muuttumaan ilta- ja yövuoroista aamu- ja iltapäiväpainotteisiksi. Uutisraportoinnin lisäksi toimittajien edellytetään myös olevan vuorovaikutuksessa lukijoiden kanssa.
Financial Times on jo aiemmin kertonut ”Digital First” –strategiastaan, jota tässäkin toteutetaan. Strategia on ilmeisen onnistunut, sillä lehden digitaalisella versiolla on jo 100 000 tilaajaa enemmän kuin painetulla versiolla.
Gigaom kertoi Financial Timesin uudesta työnkulusta.