Sähköisen lehden tilaajat veivät Financial Timesin levikkiennätykseen

Talouslehti Financial Times on ollut ensimmäisten lehtitalojen joukossa kehittämässä maksullisen verkkolehden tilausmallia. Se on onnistunut mallissaan ja verkkosisältöjen kehityksessä niin hyvin, että vuosi 2013 oli Financial Timesin kaikkien aikojen menestyksekkäin vuosi tilaajamäärillä mitattuna.

Financial Times, levikkimäärä sähköinen ja paperilehti
Lähde Columbia Journalism Review.

Vihreä linja osoittaa Financial Timesin kokonaislevikin kehityksen, sininen paperilehden tilaajamäärän nopean laskun ja punainen linja verkkolehden nopean kasvun vuodesta 2009 eteenpäin.

Paperilehden aikakaudella Financial Timesin levikkiennätys oli 504 000 tilaajaa. Ennätys syntyi vuonna 2001.

Vuonna 2013 lehden levikki oli 650 000 tasolla, josta suurin osa oli sähköisen lehden tilaajia. Verkkolehteä tilasi yli 400 000 lukijaa, kun paperilehteä tilasi enää 237 000 lukijaa vuonna 2013.

Financial Timesin kehittämä verkkolehden tilausmalli on levinnyt muihin lehtiin, myös Suomessa Helsingin Sanomilla on käytössä saman tyyppinen järjestelmä. Tyypillisesti näissä niin sanotuissa maksumuurijärjestelmissä lehti on luettavissa verkkoselaimella käytännössä lähes millä laitteella tahansa. Tietokoneen isoa ruutua ja mobiililaitteiden pientä ruutua varten on omat versionsa. Kuka tahansa voi lukea muutaman artikkelin ilmaiseksi, mutta kun lehden asettama enimmäismäärä on saavutettu, järjestelmä edellyttää verkkolehden tilaamista. Jollei halua tilata lehteä, sitä voi lukea vasta kun ilmaisten artikkelien laskuri on nollattu, joka tapahtuu joko kerran viikossa tai kerran kuukaudessa – lehdestä riippuen.