Verkkokauppa Amazonista tuli jo 1990-luvun lopussa niin iso kirjakauppias, että sillä on siitä lähtien ollut vahva neuvotteluasema maailman suurimpienkin kustantajien kanssa. Amazonin käynnistettyä e-kirjamarkkinat yhtiön asema ja vaikutusvalta myös Yhdysvaltojen ulkopuolella kasvoi entisestään. Nyt Amazon vääntää kustantajien kanssa kättä siitä, kenen olisi järkevä painaa kirjat ja mitä kustantajien tulisi tehdä saadakseen näkyvyyttä kaupassa.
Amazonin ja suurten kustantajien välinen kiista tuli ensi kertaa julkisuteen kun verkkokaupan Yhdysvaltojen osasto ilmoitti, ettei se voi toimittaa Hachette-kustantamon kirjoja asiakkaille, tai toimitusaika oli poikkeuksellisen pitkä. Syynä olivat sopimusneuvottelut, jotka eivät edenneet Amazonin toivomalla tavalla.
Sen jälkeen Saksassa kustantajien ja kirjakauppiaiden yhdistys kertoi nostaneensa kanteen Amazonia vastaan. Syynä oli sopimusneuvottelut Bonnierin kanssa e-kirjojen voitonjaosta, josta yhtiöt eivät päässeet yhteisymmärrykseen. Amazon lopetti Bonnierin e-kirjojen myynnin Saksassa. Yhdistyksen mukaan kanne oli syytä nostaa, koska Amazon on Saksan suurin kirjakauppias. Amazon puolestaan otti asiaan kantaa tiedotteessaan todeten, ettei voi hyväksyä tilannetta, jossa e-kirjat ovat kalliimpia kuin paperikirjat.
Seuraavaksi brittiläiset kustantajat vuodattivat tuntojaan medialle kertoen Amazonin uusista sopimusehdoista, joissa vaaditaan kustantajia tarjoamaan kirjojan Amazonille vähintään yhtä edullisesti kuin muille kirjakauppiaille ja Amazonille mahdollisuutta painaa kirjoja itse. Amazonin kirjapaino olisi Print-on–Demand (POD) –tyyppinen tarvepaino, jota käytettäisiin silloin kun kustantaja ei pystyisi heti toimittamaan tuotetta.
Amazon pelaa uhkapeliä. Mikään esille tulleista kohdista ei yksittäisenä asiana ole riski, mutta yhdessä ja kaikilla suurilla markkinoilla samaan aikaan sovellettuina voidaan puhua uhkapelistä, jossa panoksena on paitsi brändi myös mahdolliset kilpailunrajoituksia koskevat kanteet.
Sinänsä Amazonin vaatimuksissa ei kirja-alan veteraanien mukaan ole mitään uutta. Suuret kirjakauppaketjut ovat ennenkin vaatineet kustantajilta erikoiskohtelua mikäli uutuuskirja on haluttu hyvälle paikalle esimerkiksi näyteikkunaan. Erikoiskohtelu on saattanut olla hinnoittelua tai korvausta tuotteen promovoinnista. Kirjakauppiaan – tässä tapauksessa Amazonin – ei luonnollisesti ole pakko myydä sellaisen kustantajan kirjoja, jonka kanssa hinnoista ei päästä yhteisymmärrykseen. Kustantajat kuitenkin tietävät, että maailman suurimpana kirjamyyjänä Amazonin kaupassa on syytä olla esillä. Menetettyä myyntiä eivät muut kirjakaupat tällä hetkellä pysty korvaamaan.