Lopetin hetki sitten kolme kuukautta kestäneen tilaukseni kirjapalveluun, josta saa lukea kiinteää maksua vastaan e-kirjoja rajoittamattoman määrän. Nämä kirjojen Spotify-tyyliset palvelut, kuten Scribd, Oyster, 23 Symbols ja Amazon Kindle Unlimited ovat parhaillaan voimakkaan kehityksen ja mielenkiinnon kohteina, joten on paikallaan analysoida mitä ne merkitsevät lukijoille.
Scribd tarjoaa 8,99 dollarin kuukausihintaan luettavaa 400 000 kirjan valikoimasta (tilanne heinäkuussa 2014). Kirjoja voi lukea niin monta kuin haluaa. Jos tilauksen lopettaa, kirjat eivät enää ole luettavissa.
Scribd-palvelun kirjojen lukeminen onnistuu Apple iPad- ja Android-tabletilla, älypuhelimella ja tietokoneella. PC:llä lukemiseen käytetään verkkoselainta, muilla laitteilla ilmaista Scribd-sovellusta. Kirjan voi aloittaa yhdellä laitteella ja jatkaa toisella laitteella siitä kohdasta mihin aiemmin jäi. Mikäli odottaa joutuvansa verkkoyhteyden ulottumattomiin, kirjoja voi ladata tabletiin talteen. Jollei kirjoja ole tallettanut laitteeseen etukäteen, verkkoyhteys on oltava päällä lukemista varten.
Kirjat Scribdin ovat valikoimissa englanninkielisiä aivan kuten sen kilpailijoidenkin (esimerkiksi 24 Symbols, Amazon Kindle Unlimited, Oyster) palveluissa. Suomenkielinen palvelu Luekirja.fi tarjoaa yhden kustantajan kirjoja kuukausimaksua vastaan.
Miten hyvin Scribd toimi?
Scribd toimi hyvin. Lukulaitteenani oli pääasiassa Apple iPad. Käyttö on yksinkertaista: etsitään hakutoiminnolla, selaamalla tai sovelluksen suosittelemien kirjojen listasta luettavaa. Valitun kirjan voi lukea heti. Etsiessäni kiinnostavia kirjoja keräsin samalla luettavaa talteen omaan Scribdin kirjahyllyyni, mistä niitä oli helppo myöhemmin poimia luettavaksi.
Lukeminen ilman verkkoyhteyttä toimi myös hyvin, sillä olin tallettanut esimerkiksi lomalukemiset varmuuden vuoksi laitteeseen ennen reissuun lähtöä.
Miten lue-niin-paljon-kuin-jaksat muutti lukutottumuksia?
Kolme kuukautta on liian lyhyt jakso pitkäaikaisen käyttäytymisen muuttumisen toteamiseksi, mutta joka tapauksessa jakson aikana kaksi asiaa poikkesi selkeästi normaalista lukukäyttäytymisestä: luin enemmän ja luin myös sellaista kirjallisuutta mihin muuten tuskin olisin tarttunut.
Palvelun kirjavalikoimalla on erittäin suuri merkitys. Suunnilleen tilausjaksoni puolivälissä, jolloin oli jo tehtävä tosissaan töitä löytääkseen sopivaa luettavaa, Scribd sai valikoimaansa ison pinon parin vuoden takaisia ja sitä vanhempia menestyskirjoja. Tällä oli välitön vaikutus palvelun käytön lisääntymiseen, sillä uudesta valikoimasta löytyi useita kirjoja kirjahyllyyni odottamaan lukemista.
Äskettäin ilmestyneitä menestyskirjoja ei Scribd-palvelussa ole, eikä niitä taida löytyä kilpailijoidenkaan palveluista, mutta se ei suoranaisesti ole ongelma niin kauan kun ne pari vuotta sitten ja niitä vanhemmat kirjat ovat lukemisen arvoisia. Uutuuskirjojen puuttuminen palvelusta näkyi sen sijaan siten, että ostin muutaman kirjauutuuden heti niiden ilmestyttyä muista kaupoista.
Kaiken kaikkiaan lukeminen lisääntyi melkoisesti kolmen kuukauden tilausjakson aikana. Kynnys avata uusi kirja madaltui. Kirjan aloittaminen vain siksi, että saa selville mistä siinä on kyse, on niin vaivatonta, että on helppo tutustua myös sellaiseen kirjallisuuteen ja aihealueisiin, joihin en muuten olisi tutustunut.
Toisaalta myös kirjan kesken jättäminen oli helpompaa kuin ostetun kirjan kohdalla. Näin myös kävi melko usein.
Onko kuukausimaksullinen kirjapalvelu parempi kuin kirjakauppa tai kirjasto?
Lukijan kannalta Scribdin tyyppinen kirjapalvelu muistuttaa enemmän kirjastoa kuin kirjakauppaa. Kirjaston kirjat maksaa yhteiskunta, kun kaupallisen palvelun kuukausimaksu täytyy maksaa itse, mutta sitä vastaan saa hyvän valikoiman, rajoittamattoman lukuoikeuden, eikä kirjoja tarvitse palauttaa (paitsi jos lopettaa palvelun). Myös kaupallisen e-kirjajärjestelmän toimivuus on parempi kuin kirjaston e-kirjajärjestelmän toimivuus tällä hetkellä.
Kirjakauppa puolestaan täydensi kuukausimaksullisen kirjapalvelun valikoimaa. Kaikkea ei yhdestä paikasta löydy, joten oli aivan luontevaa ostaa kirjakaupasta lisää luettavaa siitä huolimatta, että myös kuukausimaksu oli maksettu.
Kenelle kuukausimaksullinen kirjapalvelu sopii?
Kirjojen suurkuluttajille. Ainakin Scribdin valikoimassa oli sekä tietokirjallisuus että kaunokirjallisuus hyvin edustettuina, joten kaikille löytyy lukemista. Jollei ole valmiiksi kiinnostunut lukemisesta, on kuitenkaan vaikea uskoa tällaisenkaan palvelun muuttavan ihmisen suhtautumista kirjoihin.
Onko kuukausimaksullinen rajattoman lukuoikeuden kaupallinen palvelu kirjakaupan tulevaisuus?
Kuukausimaksullinen kirjapalvelu on varmaankin yksi osa kirjan ja kirjakaupan tulevaisuutta. Osa lukijoista jatkaa kirjaston asiakkaina, osa ostaa kirjansa verkkokaupoista ja osa siirtyy kuukausimaksullisiin palveluihin (Suomessa tämä tosin edellyttää monipuolisempaa ja kilpailukykyisempää kaupallista tarjontaa). Kirjallisuuden suurkuluttajat mahdollisesti käyttävät kaikkia näitä tapoja luettavaa hankkiessaan.