Suomessa myydään enemmän digitaalista musiikkia kuin perinteisiä tallenteita

Digitaalisen musiikin myynti ylitti Suomessa fyysisten tallenteiden myynnin. Vuoden 2014 ensimmäisen kuuden kuukauden aikana musiikkia suoratoistoa tarjoavien verkkopalvelujen ja ladattavan musiikin osuus Suomen äänitemarkkinoista oli 58 prosenttia. Kasvua edellisen vuoden vastaavaan jaksoon oli 17 prosenttia. CD-levyjen myynnin reipas väheneminen merkitsi kuitenkin koko äänitemyynnin hienoista laskua.

musiikin kuuntelumedia Suomessa, IFPI
Musiikin kulutustutkimus 2014, IFPI.fi.

Musiikkimyynnin tilastoja on kerännyt ja ynnännyt yhteen Musiikkituottajat. Pari erikoista yksityiskohtaa tilastosta: ainoa kasvava fyysinen tallenne on vinyylilevy, jonka myynti hyppäsi 52 prosenttia ylöspäin edelliseen vuoteen verrattuna. Digitaalisen musiikin myynnissä on myös yllättävä tilastotieto: ladattavan musiikin myynti on laskussa. Kaikki digitaalisen musiikin kasvu johtuu suoratoistopalvelujen (Spotify, Deezer ja vastaavat) menestyksestä.

Samaan aikaan tuoreiden tilastojen kanssa Musiikkituottajat julkaisi suomalaisten musiikin kuuntelijoiden muuttuvia tapoja tutkineen kyselyn tulokset. Tutkimuksen toteutti Consumer Compass 750 osallistujalla huhtikuussa 2014.

musiikin kuuntelumedia Suomessa, IFPI
Musiikin kulutustutkimus 2014, IFPI.fi.

Muutama poiminta musiikin kulutustutkimuksen tuloksista:

– Alle 29-vuotiaat kuuntelevat musiikkia pääasiassa tietokoneella tai älypuhelimella, 30-40 vuotiaat autoradiolla ja tietokoneella ja yli 40 vuotiaat autoradiolla ja perinteisellä radiolla.

– YouTube on ensimmäistä kertaa tilastoitu musiikin kuuntelutavaksi, ja se onkin toiseksi suosituin radion jälkeen. Spotify musiikkipalvelu yksinään on jo yhtä suosittu tapa kuunnella musiikkia kuin CD-levyjen kuuntelu yhteensä.

– Eniten musiikinkuuntelua lisäisi paremmin henkilökohtaisia musiikkimieltymyksiä vastaava radiokanava ja toiseksi autoradio, jolla voisi kuunnella verkon suoratoistopalveluja.