Päälle puettava teknologia tulee muuttamaan elämäntapojamme

Päälle puettava teknologia on tällä hetkellä ehkä teknologia-alan kuumin trendi. Isoilla yrityksillä on näppinsä pelissä tässä tietotekniikan uudessa markkinaraossa. Aktiivisuutta mittaavat rannekkeet, Google Glass -älylasit ja Oculus Rift –virtuaalilasit vaativat merkittäviä investointeja, joita yritykset ovat myös valmiita tekemään.

Apple Watch
Apple Watch.

Monien puettavien tietokonelaitteiden taustalta löytyy keinoja, joilla on yritetty huijata kasinoissa. Keksijät kehittelivät ensimmäisiä puettavia laitteita jo 1960- ja 70-luvulla korttien laskemista varten sekä parantamaan pelaajan mahdollisuuksia rulettipöydässä. Silloin päälle puettavan teknologian kehitys jäi vielä pienimuotoiseksi puuhasteluksi.

Vasta laskinrannekellojen yleistymisen seurauksena 1980-luvulla puettavasta teknologiasta tuli kulutustavaraa. Teknologiaa ihailtiin, mutta käytännöllistä se ei ollut, eikä käyttäjäystävällistä. Vuosituhannen vaihteen jälkeen ajatukset puettavista laitteista yleistyivät tieteiselokuvien myötä, ja ihmiset alkoivat kiinnostua myös sen ostamisesta.

Viimeisten tuoteuutisten perusteella näyttääkin siltä, että pian olemme puhelimen ja tietokoneen lisäksi yhteydessä verkkoon myös rannekellojen, silmälasien ja vaatteiden välityksellä.

Apple esitteli äskettäin pitkään odotetun Apple Watch -älykellon, joka pitää sisällään monia toimintoja pakattuna pieneen ranteeseen sopivaan laitteeseen. Tuotteen uskotaan ravisuttavan puettavan teknologian kasvavia markkinoita. Vaikka Apple Watch tulee myyntiin vasta vuoden 2015 alussa, voi laitetta kokeilemattakin jo sanoa, että sen sisältämä teknologia on melko vaikuttava kokonaisuus.

MOTA Smart Ring
MOTA Smart Ring.

Kellojen ja rannekkeiden ohella myös kolmas puettava laite on kehittymässä: älysormukset. Kehosta tietoa keräävän rannekkeensa lisäksi MOTA on tuonut markkinoille älysormuksen. Sormus vie vain vähän tilaa, mutta pystyy silti moniin viestintä- ja muistutustoimintoihin.

Edistynein puettavien laitteiden kategoria on epäilemättä virtuaalinen todellisuus. Alan edelläkävijä on Oculus Rift –virtual reality -lasit valmistanut yritys. Tällaista ihmettä voisi odottaa tunnetulta elektroniikkavalmistajalta, mutta itse asiassa Oculus Riftin alku oli hyvinkin vaatimaton. Pelien ja elektroniikan harrastaja Palmer Luckey, jonka intohimona on virtuaalitodellisuus, ryhtyi keräämään vanhoja kuulokkeita ja muita härveleitä yrittäen luoda jotakin mikä toimisi moderneissa peleissä. Pian hän huomasi, ettei olemassa vielä ollut mitään toimivaa, joten hän ryhtyi kokoamaan omaa laitettaan.

Oculus Rift
Oculus Rift.

Lopputuote on virtuaalitodellisuuslasit, jotka peittävät näkymän kaikesta ympärillä olevasta. Oculus Riftin avulla voi uppoutua virtuaalimaailmaan, astua peliin sisään, katsoa mihin tahansa suuntaan ja nähdä pelimaailman kaikkialla ympärillä. Lisäksi kaikki näkyy kolmiulotteisena. Kyseessä ei ehkä ole Holodeck tai Matrix, mutta kuitenkin hyvä askel siihen suuntaan.