Tuotesijoittelua kokeillaan e-kirjassa

Kirja on kummallinen media, sillä se on välttynyt mainoksilta – ainakin tähän asti. Nyt Yhdysvalloissa on esitelty suurella rahalla tuotettu kirja ”Find Me I’m Yours”, johon liittyy 33 itsenäistä vain kirjaa varten rakennettua verkkosivustoa, videofilmejä ja muuta aineistoa. Kirjan tarinassa puolestaan kulkee luontevasti mukana tuotemerkkejä, jotka ovat maksaneet mukaan pääsystä.

find me i'm yours

Kirjan kirjoittanut Hilary Carlip ja televisio-ohjaaja/käsikirjoittaja Maxine Lapiduss ovat yhdessä kehittäneet mediakonseptin, jota he kutsuvat nimellä Click Lit. Konsepti on alusta lähtien suunniteltu yritysten mainostarpeita ja sellaisen lukevan yleisön tarpeita silmällä pitäen, joka haluaa osallistua tarinaan kirjan ulkopuolella.

Ensimmäistä konseptin mukaista kirjaa (Find Me I’m Yours) varten rakennettiin 33 uutta verkkosivustoa, jotka liittyvät kirjan tarinaan. Kirjassa on sopivissa kohdissa linkkejä, joista voi hypätä verkkosivuille. Näille sivuille ja mainostarkoituksiin on tuotettu lukuisia videofilmejä.

Aivan tavallisella kirjan kirjoitusbudjetilla kaikki tämä ei synny. New York Timesin mukaan kirjan tuotantobudjetti oli 400 000 dollaria. Cumberland Packing Corp maksoi 1,3 miljoonaa dollaria saadakseen tuotteensa Sweet’n Low sijoiteltua sopiviin paikkoihin kirjan sivuille. Vaikka muut mukana olevat yritykset eivät samanlaisia summia maksaisikaan, on kirjan tulovirta joka tapauksessa miljoonaluokkaa.

Amazon.com myi kirjaa kahdeksalla dollarilla marraskuun alussa 2014, jolloin se julkaistiin.

Kirjan mainosvideo: