Kansainväliset kirjakustantajat uskovat valoisaan tulevaisuuteen

Kirja-alalla, kuten muullakin media-alalla käynnissä oleva digitaaliseen mediaan siirtyminen vaikuttaa kaikkeen tekemiseen. Yhdelle se on uhka, toiselle mahdollisuus. Tanskalainen yhtiö Schilling päätti kysyä suoraan kirjakustantajilta miten he näkevät alan tulevaisuuden. Vastauksena oli varsin valoisa näkymä kirjakustannuksen tulevaisuuteen.

kirjahylly käytävä, Kansalliskirjasto

Schilling on tanskalainen yritys, joka toimittaa tietojärjestelmiä erityisesti kustantajille. Yhtiö on ottanut tavakseen julkaista kirja-alaa tarkastelevan raportin jokasyksyisen Frankfurtin kirjamessun aikana. Vuoden 2014 raportti sai positiivisen nimen: ”Where would you place your bet? The bright future of the publishing industry” (Mihin laitat panoksesi? Kustannusalan valoisa tulevaisuus).

Raportin tärkein johtopäätös on kustantajien muuttunut suhtautuminen digitaaliseen mediaan. Aiemmin varsinkin perinteiset kustantajat näkivät digitaalisen median uhkana, jonka kanssa piti vain jotenkin tulla toimeen. Tänään kustantajat näkevät sähköisen kirjallisuuden mahdollisuutena kasvuun ja kehitykseen. Käänne asenteissa johtuu e-kirjojen myynnin kasvusta ja suuruusluokasta, jolloin siitä on tullut liiketoimintaa muun liiketoiminnan tapaan.

Raporttia varten haastatellut kustantajat olivat melkoisen yksimielisiä siitä, että heidän täytyy erikoistua. Tulevaisuudessa ei menesty olemalla toiseksi paras monessa asiassa, vaan paras yhdessä asiassa.

Tulevaisuuden organisaatiot kustantamoissa ovat joustavampia kuin tähän asti ja niissä on töissä monen erilaisen taustan omaavia ihmisiä. Digitaalisen kirjallisuuden myötä esimerkiksi pelialalta ollaan valmiita palkkaamaan osaajia myös kustantamoihin. Palkatun henkilökunnan ohella ulkopuolisten alihankkijoiden sekakäytön odotetaan olevan yleistä.

Haastatteluihin osallistuneet kustantajat olivat: Bloomsbury, Bonnier Books Nordic, Bonnier Books Finland, codeMantra, Goodreads, Klaava Media, Kobo, Lindhardt & Ringhof (Egmont), MacMillan, Octopus Publishing, Profile Books, The Publishers Association ja Rosinante&Co (Gyldendal). Schillingin henkilökunta teki haastattelut keväällä 2014.

Koko englanninkielisen raportin voi ladata Schillingin sivulta.