Suomen kirjamyynti laskenut kolme vuotta, sähköiset julkaisut ainoa valopilkku

Kirjojen myynti Suomessa on vähentynyt kolmen peräkkäisen vuoden ajan. Suomen kustannusyhdistys kerää ja julkaisee vuosittain kattavan tilaston yhdistyksen reilun 100 kirjakustantamon yhteismyynnistä. Tilasto näyttää kokonaismyynnille loivaa laskua kolmen viimeisen vuoden ajalta. Ainoastaan sähköisten julkaisujen myynti jatkaa kasvuaan.

Vuonna 2011 kustantamoiden raportoima kirjojen kokonaismyynti oli 276 miljoonaa euroa. Vuonna 2014 myynti oli laskenut 245 miljoonaan euroon.

kirjamyynti suomi 2014. kustannusyhdistys

Pieni ja hitaasti kasvava sähköisten julkaisujen myynti ei Suomessa ole riittänyt korvaamaan pienenevää painettujen kirjojen myyntiä. Vuonna 2011 sähköisiä julkaisuja myytiin 16 miljoonalla eurolla, kun vuonna 2014 myynti oli kasvanut 18,8 miljoonaan euroon. Sähköiset julkaisut sisältävät ladattavat e-kirjat, äänikirjat ja verkkokirjat.

Vuoden 2014 myyntitilastoissa merkittävää on se, että painettujen kirjojen myynti putosi kaikissa kategorioissa (ainoastaan lasten- ja nuortenkirjat pysyivät pinnalla +0,2%) vuoteen 2013 verrattuna.

Toinen merkittävä huomio vuoden 2014 kirjamyynnissä edelliseen vuoteen verrattuna on sähköisten julkaisujen myynnin kasvu kaikissa kirjaluokissa. Erityisen nopeaa myynnin kasvu oli oppikirjoissa (+14,1%) ja kaunokirjoissa (+18,8%).

Pienistä lähtöluvuista laskettuna suhteellinen kasvu on helposti suurinumeroista. Sähköisten julkaisujen osuus Suomen kirjamarkkinoista oli vain 7,7% vuonna 2014.

Suomen kustannusyhdistys tilastoi kirjamyynnin kustantajien saamasta verottomasta liikevaihdosta, joten luvut poikkeavat esimerkiksi Tilastokeskuksen kokoamista asiakashinnoista lasketuista luvuista.

Suomessa kirja-ala laajasti katsottuna ei ole kehittänyt e-kirjojen markkinaa samalla tavalla kuin esimerkiksi suuret englanninkieliset maat. Esimerkiksi Britannian kustannusyhdistys (UK Publishers Association) julkaisi äskettäin omat tilastonsa vuodelta 2014. Koko sektori on pysynyt vakaana e-kirjojen myynnin voimakkaan kehittymisen ansiosta, vaikka painettujen kirjojen myynti on laskenut. E-kirjojen osuus Britannian markkinoista oli kustannusyhdistyksen mukaan 35% vuonna 2014, ja kasvu on edelleen voimakasta.