Amazonin perustaja ja johtaja Jeff Bezos ehti olla hetken heinäkuussa 2017 maailman rikkain ihminen, mutta osakekurssien hintojen vaihtelu nosti jonkin muun, mahdollisesti Bill Gatesin tai Warren Buffetin ykköseksi. Niin tai näin, Bezos tunnetaan suurena kirjojen ystävänä.
Amazon aloitti verkkokirjakauppana 22 vuotta sitten, ja laajeni siitä hiljalleen muihin tuoteryhmiin. Edelleen, kun Amazon avaa uuden markkinan, se yleensä aloittaa e-kirjoilla ja painetuilla kirjoilla. Suomi oli poikkeus, sillä Suomen markkinaa Amazon käynnistää Prime Video -online elokuvilla ja tv-sarjoilla.
Jeff Bezosia on Amazonin alusta alkaen pidetty visionäärinä, joka haistaa mihin markkinat menevät ja miten asiakkaita verkossa parhaiten palvellaan. Hän osti yhden amerikkalaisen journalismin lippulaivan Washington Post -sanomalehden viime vuonna, sillä muuten lehti olisi kenties lopetettu. Rahat tulivat hänen omalta pankkitililtään, ei Amazonin kassasta. Sanomalehti on jo parantanut tunnuslukujaan.
Amazon on investoinut e-kirjamarkkinaan enemmän kuin kenties yksikään toinen yritys. Kindle-lukulaite, laajat markkinointikampanjat, ja paikalliset Amazon.co.uk, Amazon.de ja muut verkkokaupat myyvät kaikki kirjoja. Taustalla yhtiö pyörittää myös suhteellisen laajaa kirjojen kustannustoimintaa, käännöstoimintaa, ja print-on-demand operaatiota.
Bezos tunnetaan autoritäärisenä johtajana. Hän on luonut yhtiöön sääntöjä, prosesseja ja tapoja, joita kaikkien on syytä noudattaa. Jeffin lukulista on yksi näistä asioista. Se on 12 kirjan lista, jonka kirjat Amazonin työntekijöiden odotetaan lukevan. Moni kirja on liiketoimintaa käsittelevä teos, mutta mukana on muitakin aiheita.
Brad Stone, joka kirjoitti Bezosin elämäkerran The Everything Store, sai käsiinsä 12 kirjan listan ja sisällytti sen kirjaansa. Stone sanoo kirjojen muokanneen Bezosin johtamistyyliä ja ajattelutapaa. Tässä Jeffin lukulista.
– The Remains of the Day, Kazuo Ishiguro: tarina ensimmäisestä maailmansodasta.
– Built to Last: Successful Habits of Visionary Companies, Jim Collins: yritysten menestystekijöitä tutkineen Jim Collinsin menestysteos.
– Creation: Life and How to Make It, Steve Grand: älykkäiden järjestelmien rakentamispalikoita.
– Good to Great: Why Some Companies Make the Leap … and Others Don’t, Jim Collins: kirjan kirjoittaja on konsultoinut myös Amazonia.
– The Innovator’s Dilemma, Clayton Christensen: miten uusi teknologia voi murentaa vanhan teknologian mukaan lukien sen liiketoimintamallin.
– Sam Walton: Made in America, Sam Walton: jättimäisen kauppaketjun Walmartin perustajan elämäkerta.
– Lean Thinking: Banish Waste and Create Wealth in Your Corporation, James Womack ja Daniel Jones: lean thinking -metodin esittely.
– Memos from the Chairman, Alan Greenberg: muistioiden kokoelma, joita sijoitusyhtiö Bear Stearns johtaja lähetti työntekijöille (Bezos itse työskenteli sijoitusyhtiössä ennen kuin perusti Amazonin.)
– The Mythical Man-Month, Frederick P. Brooks, Jr.: kirja todistaa pienten ryhmien olevan tehokkaampia kuin suurten ainakin teknologia-alalla.
– The Goal: A Process of Ongoing Improvements, Eliyahu Goldratt: oppeja teolliseen tuotantoon.
– Data-Driven Marketing: The 15 Metrics Everyone in Marketing Should Know, Mark Jeffery: miten kaikkea voi mitata. Tämä on Amazonilla tärkeää – siellä mitataan kaikkea.
– The Black Swan by Nassim Taleb: satunnaisten tapahtumien kerrannaisvaikutuksista.
Via Klaava.com ja CNBC.