Yhdysvaltalainen kirjankustantaja O’Reilly, joka on tunnettu erityisesti tietotekniikkakirjoistaan kertoo blogissaan merkittävästä muutoksesta kustannusliiketoiminnassa. Vuoden 2008 puolesta välistä lähtien O’Reilly on myynyt enemmän e-kirjoja kuin painettuja kirjoja.
Painopisteen muutos paperista digitaaliseen kirjojen jakeluun oli lopulta hämmästyttävän nopea kun niin sanottu ’Tipping Point’ oli saavutettu. 18 kuukauden aikana O’Reillyn myynti kääntyi päälaelleen. Aikajakson alussa painettuja kirjoja myytiin tuplasti enemmän kuin e-kirjoja. Aikajakson lopussa e-kirjoja myytiin tuplasti enemmän kuin painettuja teoksia. Graafinen käyrä kuvaa tilanteen O’Reillyn sivulla:
Lukumääriä yhtiö ei kerro, mutta sen verran valottaa asiaa, että e-kirjojen liikevaihto kaksinkertaistui vuonna 2009 vuoteen 2008 verrattuna.
Nörtit saattavat näyttää suuntaa koko kirjankustannusalalle. Jos näin on, muutos tulee olemaan hämmästyttävän nopea.