Vuonna 2020 maailman menoa järkyttänyt pandemia jatkaa kulkuaan, mutta niin jatkavat myös kirjailijat, kustantajat ja kauppiaat työtään kirjojen parissa. Monen ihmisen työ on vaihtunut etätyöksi ja yrityksen liiketoiminta on muuttunut viruksen leviämisen estoon tarkoitettujen rajoitusten vuoksi – myös kirja-alalla. Yhdysvalloissa kolme alan konsulttia päätti analysoida mitä tapahtui vuonna 2020, mikä muutosten välitön vaikutus oli ja miten ne vaikuttavat alan tulevaisuuteen.
Raportin COVID-19 and Book Publishing: Impacts and Insights for 2021 kirjoittajat Cliff Guren, Thad McIlroy ja Steven Sieck lähestyvät kustantamisen ja kirjakaupan haasteita ja mahdollisuuksia ulkoisten tapahtumien näkökulmasta. Raportissa myös vertaillaan kirjallisuutta muihin media-aloihin, josta saadaan hyviä huomioita kunkin alan kehitykseen.
Kirjoittajia on kiinnostanut vain Yhdysvaltojen kirjamarkkinoiden tapahtumat, joten heidän keräämänsä tiedot ja niistä vedetyt johtopäätökset koskevat vain Yhdysvaltoja. Monessa asiassa Yhdysvaltojen markkina on kuitenkin edelläkävijä, joten trendeillä on merkitystä myös Euroopassa.
Tässä brutaalisti yksinkertaistettuja kohtia raportissa esitetyistä trendeistä:
- Kirjojen kustantajat ovat pärjänneet hyvin ja näkymät ovat hyvät tulevaisuuteen.
- Sähköisten tuotteiden myynti on kehittynyt rivakasti (16% kasvua edellisestä vuodesta), kun taas perinteisten tuotteiden myynti on kärsinyt.
- Suuret yritykset ovat hyötyneet alan noususta, pienet yritykset ovat hävinneet.
- Kirjojen verkkokauppa lisääntyi kolmanneksella vuoden 2020 aikana, ja keskittyi suurille yrityksille kuten Amazon, Walmart ja eBay. Perinteisten kirjakauppojen myynnistä hävisi noin kolmannes.
- Suurin uhka kirja-alalle on pelien, elokuvien, television ja musiikin suoratoistopalveluiden menestys, joka vie kuluttajien rahaa ja aikaa pois muista aktiviteeteista, kuten lukemisesta.
- Kustantajat pohtivat perinteisen tuotteiden jakelumallin täydentämistä suoramyynnillä. Suoratoistopalvelut ovat osoittaneet studioiden ja julkaisijoiden voivan tavoittaa kuluttajat suoraan. Disney+ on yksi menestyksenä pidetty esimerkki.
- Videopelien ja videoiden suosio voi vaikuttaa kustantajien suunnittelemaan markkinointiin ja palveluihin.
Näyttää siis siltä, että pandemian seurannaisvaikutukset ihmisten käyttäytymiseen muuttavat median käyttötapoja. Vuosi 2020 voi jäädä historiaan monen muun asian lisäksi myös digitaalista kehitystä nopeuttaneena vuotena. On yksinkertaisesti helpompaa ja turvallisempaa katsoa leffa suoratoistopalvelusta tai ostaa e-kirja verkkokaupasta kuin lähteä kauppaan tai elokuvateatteriin.
Konsultit ovat myös keränneet mielenkiintoisen listan kirjojen aiheista, joilla nyt ja lähiaikoina on kysyntää:
- Liiketoimintaa käsittelevät kirjat, erityisesti etätyöhön liittyvät aiheet.
- Tietokoneisiin liittyvät aiheet, varsinkin kotiympäristössä.
- Keittokirjat.
- Vieraat kielet.
- Lasten kouluttaminen kotona.
- Kodin remontit.
- Erämaassa selviytyminen.
- Terveys, varsinkin dieetit, rokotukset.
- Lemmikkieläimet.
- Palapelikirjat.
- Suuren tuhon jälkeisen elämän kertomukset.
- Meditaatio, psyykkinen terveys, yksin eläminen.
- Matkailu: lähimatkat, Airbnb.