Internetissä toimivat palvelut, kuten Scribd (e-kirjat), Storytel (äänikirjat ja e-kirjat), Spotify (musiikki) ja Netflix (elokuvat ja tv-sarjat) ovat jo tehneet tutuksi tavan maksaa kiinteää kuukausimaksua, jota vastaan saa lukea, katsoa tai kuunnella niin paljon digitaalisia sisältöjä kun vain ehtii. Pelikonsoleihin tottuneille pelaajille on myös avautumassa vastaavia tilauspalveluita, mutta myös uusia tapoja pelata.
Kymmenen euron kuukausimaksulla Microsoft tarjoaa jo Xbox Game Pass –palvelua, missä voi Xbox-konsolilla pelata kaikkia tarjolla olevia pelejä. Microsoft uskoo löytävänsä markkinaraon ilmaisten pelien (joissa tosin käytetään rahaa pelin edetessä) ja perinteisten 50 euron konsolipelien välistä.
Eikö kerta kaikkiaan ole tarjolla palvelua, jossa kuukausimaksua vastaan saisi kaikkea mikä nyt täytyy tilata erikseen kirjapalvelusta, elokuva, musiikki- ja pelipalvelusta? Playster on melko lähellä tätä, sillä sieltä löytyvät e-kirjat, äänikirjat, elokuvat ja musiikki.
Peliteollisuus toimii sen verran erilaisella liiketoimintamallilla kuin perinteiset – vaikkakin digitaaliseen mediaan siirtyneet – hieman perinteisemmät media-alat, että toimintaa halutaan kehittää itse ja etenkin maksaviin asiakkaisiin halutaan suora kontakti. Pelialalla onkin jo käynnistynyt kaksi kehitysvaihetta, jotka todennäköisesti muuttavat alan nykyisiä toimintamalleja.
Ensimmäinen trendi on siirtyminen ladattavien pelien jakelussa omiin jakelukanaviin, pois Googlen ja Applen sovelluskaupoista. Fortnite-pelin kehittäjä Epic Games on tämän jo tehnyt. Se on myös laajentanut omaa sovelluskauppaansa siten, että muutkin pelitalot voivat laittaa tuotteensa sinne myyntiin. Ehdot ovat oleellisesti paremmat kuin Googlella.
Toinen trendi, jolla toteutuessaan on kauaskantoiset vaikutukset koko media-alaan, on videopelien siirtyminen suoratoistopalveluihin. Sen sijaan, että ostetaan pelimoduli tai ladataan peli kaupasta omalle koneelle, pilvipalvelu pyörittää peliä käyttäjän puhelimessa, tabletissa tai tietokoneessa.
Google Project Stream ja Microsoft Project Xcloud ovat tämän kehityksen kärjessä pilvipalveluillaan. Vaikka ensimmäisenä tulee mieleen, että grafiikka-intensiivistä peliä ei voi verkon yli mitenkään pelata, niin Assassin’s Creed Odyssey vaan toimii myös internetissä pelattuna. Suoratoistopalveluihin on luonnollisesti helppo toteuttaa kuukausi-, viikko- tai päivämaksu.
Kirjoja, musiikkia, elokuvia ja pelejä ostetaan jatkossakin yksin kappalein. Se sopii monelle ihmiselle, joka haluaa pitää itsellään teoksen, johon voi palata yhä uudelleen. Tilauspalvelut sopivat hieman erilaiseen käyttöön. Mediasisältöjen suurkuluttajat voivat hyödyntää runsasta tarjontaa ja (vielä toistaiseksi) usein rajoittamatonta käyttömäärää. Myös uusia kirjailijoita, artisteja ja ohjaajia etsivän on helppo etsiä uutta tilauspalvelusta.