Robert Murdoch on ryhtynyt toteuttamaan sitä mitä lupasi: hänen omistamiensa sanomalehtien nettiuutiset muutetaan maksullisiksi. Koekenttänä toimivalla englantilaisella The Times-sanomalehdellä on ensimmäinen maksullinen kuukausi takana. Lehden nettisivujen lukijamäärä putosi vain 43 prosenttia, joka vastaa 1,2 miljoonaa kävijää.

The Times keräsi sivuilleen toukokuussa 2010 2,79 miljoonaa lukijaa. 2.7.2010 sivusto muutettiin maksulliseksi. Internetin liikennettä analysoiva yhtiö ComScore arvioi The Timesin ensimmäisen maksullisen kuukauden kävijämäärän olleen 1,6 miljoonaa.
43 prosentin asiakaskato on ilman muuta valtava määrä, mutta odotusten mukaan kadon olisi pitänyt olla 90 prosentin luokkaa. Jos yksi sanomalehti muuttuu netissä maksulliseksi, yhden klikin päässä on toinen, joka ei maksa mitään.
Selitys noin pieneen lukijapakoon lieneekin siinä, että The Timesin perinteisen sanomalehden tilaajat pääsevät nettiuutisiin ilman eri maksua. Tutustumistarjouksena muille tarjotaan kuukauden ajan nettiuutisia yhdellä punnalla.
Maksullisen The Timesin sivujen lukukerrat sen sijaan romahtivat dramaattisesti. Yksi uutinen vastaa tyyppillisesti yhtä nettisivua. Toukokuussa The Timesin sivuja katsottiin 29 miljoonaa kertaa, mutta heinäkuussa enää 9 miljoonaa kertaa. Uutisten lukukerrat siis vähenivät 69 prosenttia.
Tämäkin viittaisi siihen, että paperisen lehden tilaajat pitivät maksullisen The Timesin lukijamäärät kohtuullisen hyvällä tasolla. Kenties he kävivät vilkaisemassa nettisivua lehden lukemisen lisäksi, mutta lukivat valtaosan jutuista paperilta.