Kirjojen myyntitilastot vuodelta 2021 kertovat merkittävästä muutoksesta kirja-alalla. Kirjojen myynti ei enää ole vuodesta toiseen suunnilleen saman suuruisena pysyvää medialiiketoimintaa, vaan ala on kääntynyt kasvuun. Sähköiset kirjat ovat liiketoiminnan kasvun moottori painettujen kirjojen myynnin hieman taantuessa.
Suomen kustannusyhdistys kokoaa vuosittain laajan vuositilaston kotimaan kirjamyynnistä, ja neljännesvuosittain tilaston viimeisen kolmen kuukauden myynnistä. Vuoden 2021 neljännesvuositilastot kertovat sähköisten kirjojen nousseen euromääräisessä myynnissä jo kolmeen neljäsosaan painettujen kirjojen myyntiluvuista. Sähköisiä julkaisuja myytiin 60 miljoonan euron arvosta ja painettuja kirjoja 82,5 miljoonan euron arvosta. Sähköisten julkaisujen voimakas kasvutrendi alkoi jo ennen pandemiavuosia, vuonna 2018, joten pandemia ei kokonaan selitä sähköisten kirjojen nousua massamarkkinoiden tuotteeksi.
Pandemiaa parempi myynnin kasvun selittävä tekijä on äänikirjojen ja kirjastojen suosio. Sähköisten kirjojen myynnistä 56,1% oli äänikirjoja (sisältää omalle laitteelle ladatut ja kuukausipalveluissa kuunnellut kirjat) vuonna 2021. E-kirjojen osuus oli 10,9%, ammatillisten digikirjastojen 33,1%, ja fyysisten tallenteiden, kuten CD:n osuus jäi nollaan.
Oppikirjamarkkinan trendinä on maltillinen kasvu vuosittain. Samoin kuin yleisen kirjallisuuden kohdalla, kasvu tulee sähköisistä kirjoista. Painettuja oppikirjoja myytiin Kustantajayhdistyksen neljännesvuositilaston mukaan 80,8 miljoonalla eurolla vuonna 2021. Sähköisiä julkaisuja myytiin 33,5 miljoonalla eurolla. Painetun oppimateriaalin myynti vuositasolla on pysynyt vakaana kun sähköiset aineistot kasvoivat vuodesta 2020 vuoteen 2021 53,2%.
Suomen kustannusyhdistyksen tilastoihin kertyy dataa yhdistyksen jäseniltä, jotka tyypillisesti ovat suuria ja keskisuuria kustantajia.
10 vuotta
Suomalaiset omaksuivat noin 10 kymmenen vuotta Yhdysvaltojen ja muiden suurten englanninkielisten maiden perässä digitaaliset e-kirjat ja äänikirjat. Verkkokauppa Amazon aloitti Kindle-lukulaitteella ja edullisesti hinnoitelluilla e-kirjoilla markkinan luomisen vuonna 2007. Britannia seurasi nopeasti perässä, ja sen jälkeen muut suuret kielialueet.
Äänikirjoista puolestaan innostuttiin Euroopassa ensimmäisenä Ruotsissa. Spotify-musiikkipalvelun ja Netflix-elokuvapalvelun innostamana Storytelin perustaja kehitti puhelinsovelluksen, jolla pystyi kuuntelemaan kirjoja. Vuonna 2008 palvelulla oli 2000 tilaajaa. Lisärahoituksella yhtiö kasvoi nopeasti ostamalla jopa perinteisiä kustantajia saadaakseen kirjojen oikeuksia, ja laajeni muihin Euroopan maihin. Sitä ovat seuranneet Ruotsista ainakin Bookbeat ja Nextory.