Euroopan TV-markkinoilta kuuluu kummia: kaapeli-TV:n katselu laskussa, antenni-TV kasvussa

Kaapeli-TV:tä ja satelliitti-TV:tä on jo pitkään totuttu pitämään kasvavina tapoina tilata TV-signaali kotiin. Strategy Analytics-yhtiön tuore tutkimus Euroopan televisiomarkkinoista kertoo kuitenkin, että kaapeli-TV:n katselu on laskussa. Joissakin maissa, kuten Belgiassa, kaapeli-TV:n tilaaminen väheni 18% vain yhden vuoden aikana. Koko EU:n alueella kaapeli-TV talouksien määrä väheni 4 prosenttia.

Pelkästään EU:ssa kaapeli-TV menetti siis 8 miljoonaa maksavaa asiakasta. Mistä kaapeli-TV:stä luopuneet TV-signaalinsa sitten saavat? Siirtymä oli suurinta digitaalisen antenniverkon kautta vastaanotettavalle DVB-T signaalille. Satelliitti-TV:n tilaajamäärä kasvoi 22 prosentista 24 prosenttiin. IPTV (Internetin kautta välitettävä TV-kuva) kasvoi kahdesta neljään prosenttiin.

Strategy Analytics ei tutkinut miksi kaapeli-TV:stä luovuttiin niin helposti. Ajankohdasta voisi kuitenkin ajatella, että talouden käänne huonompaan ja tarve säästää rahaa vuonna 2008 on voinut olla yksi syy. Toinen syy voi olla nopeasti yleistyvät Internet-palvelut, joista TV-ohjelmia voi katsella. TVkaista on yksi esimerkki maksullisesta palvelusta, joka nauhoittaa yleisimmät TV-kanavat palvelimelle, josta katsoja voi ohjelmia katsella silloin kuin itselle sopii. YouTuben suosio kasvaa kaiken aikaa, samoin kuin TV-kanavien omat nettisivut, joilta joitakin ohjelmia voi myös katsella.

Categories Yleinen