Ostaisitko kirjan jos sen kansi on vuoden parhaiden kansikuvien joukossa?

Kirjan ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä on vuosien varrella tutkittu monesta kulmasta. Eräässä Yhdysvalloissa tehdyssä kyselyssä haluttiin tietää tärkeintä syytä miksi lukija päättää ostaa jonkun määrätyn kirjan. Tulokset olivat:

44% ostopäätöksistä tehdään aiheen pohjalta.
24% päätyy kirjaan kirjailijan maineen perusteella.
17% tai 1% ostopäätöksistä tehdään kirjan kannen perusteella (riippuen kysymystavasta).
13% päätöksistä on kirja-arvostelujen ohjaamia.
2% päätyy kirjaan hinnan perusteella.
1% ostaa siksi, että kirja eniten myytyjen kirjojen listalla.

Kirjan kannella on suuri merkitys. Sillä voi olla tutkimustuloksiakin suurempi merkitys silloin kun kirjaa ollaan ostamassa lahjaksi. Joka tapauksessa, Yhdysvalloissa on jo valinta meneillään vuoden 2010 parhaiden kirjakansien valitsemiseksi.

Parhaat kirjakannet 2010, USA

Valikoimaa katsellessa huomio kiinnittyy runsaaseen grafiikan käyttöön valokuvien sijasta. Onko kyseessä vain nämä kannet valinneen toimittajan mieltymys vai laajempi trendi?

Katso parhaat kirjakannet ja äänestä omaa suosikkiasi alla olevasta linkistä (sivua täytyy mennä vähän matkaa alaspäin ennen kuin kuvagalleria löytyy).

Categories Yleinen