Kirjailijoita, muusikoita, elokuvien tekijöitä ja ylipäätään artisteja todennäköisesti kiinnostaa miten sosiaalista mediaa voi hyödyntää tiedottamisessa ja teosten markkinoinnissa. Nyt sekin on tutkittu. Yhdysvaltalaiset tutkijat keskittyivät penkomaan miten uusista elokuvista viestitään sosiaalisen median palveluissa, mutta toteavat tulosten pätevän myös muihin mediatuotteisiin.
Indianan osavaltiossa Yhdysvalloissa sijaitseva Notre Damen yliopisto päätteli The Ripple Effect of Firm-Generated Content on New Movie Release -tutkimuksen tulosten perusteella fanien ja tavallisten kaduntallaajien viestinnän olleen tehokkain uusista elokuvista tiedottamisen tapa. Tutkijat analysoivat yli 6 miljoonaa Twitter-viestiä, joista 5,9 miljoonaa oli elokuvia katsovan yleisön lähettämiä ja 145 502 oli elokuvastudion ja elokuvan tekemiseen osallistuneiden viestintää. Kohteena oli 159 suosittua elokuvaa.
Tehokkaan sosiaalisen median kautta tapahtuvan viestinnän mekanismi on tutkijoiden mukaan seuraava: ensin tuotteen – tässä tapauksessa elokuvan – julkaiseva yritys (tai sen palkkaama markkinointitoimisto) viestii sosiaalisessa mediassa uutuudesta. Tämän jälkeen innokkaimmat fanit kertovat tuotteesta eteenpäin omille seuraajilleen – jos kertovat. Mikäli viesti lähtee faneilta eteenpäin, tavoitetaan suuri yleisö.
Tutkijoiden mielestä suurta yleisöä ei tavoiteta suoralla viestillä tuotteen julkaisijalta kuluttajille, vaan sosiaalisen median kaikukammio välittää viestin parhaiten. Aikana ennen Facebookia ja Twitteriä puhuttiin suusta suuhun markkinoinnista kun esimerkiksi ravintolaa, kirjaa tai elokuvaa suositeltiin tutuille. Sama ilmiö sosiaalisessa mediassa – sikäli kun suositusketjun saa liikkelle – on luonnollisesti erittäin tehokasta viestintää. Tutkijat osoittavat Barbie-elokuvan markkinoinnin perustuneen näihin elementteihin, ja erityisesti onnistuneen huomion herättämisessä kuten tässä Twitter-viestissä.
Entä teokseen tekemiseen osallistuneiden luovien ihmisten panos markkinointiin? Elokuvista kun on kyse, fanit saattavat seurata näyttelijöiden, ohjaajien ja muiden tekijöiden sosiaalisen median tilejä. Kenties hieman yllättäen heidän panoksellaan oli pienin merkitys viestin levittämisessä suurelle yleisölle.
Phys.org uutisoi.